Perjantai 19.6.2020 (radio)


EU-kokous

Kuvassa Charles Michel ja eurooppalaiset johtajat kokoustavat etäyhteyden välityksellä.
EU- maiden johtajilla oli videokokous. Kuva: Olivier Hoslet / AFP

EU-maiden johtajat ovat aloittaneet neuvottelut Euroopan unionin raha-asioista. Neuvottelut alkoivat perjantaina videokokouksella.

EU-maiden johtajat neuvottelevat esimerkiksi isosta apupaketista, jolla halutaan korjata koronakriisin jälkiä. EU:n komissio on ehdottanut, että apupaketti on 750 miljardia euroa.

Monet maat haluavat muutoksia komission ehdotukseen. Esimerkiksi Suomi haluaa, että apupaketti on pienempi kuin 750 miljardia euroa.

Vähän koronatartuntoja

Meilahden sairaala-alue.
Meilahden sairaala Helsingissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomen koronatilanne on hyvä.

Helsingin ja Uudenmaan alueella ei löydetty torstaina yhtään uutta koronatartuntaa.

Helmikuun lopusta lähtien Helsingissä ja Uudellamaalla on löydetty koronatartuntoja joka päivä. Torstai oli siis ensimmäinen päivä ilman uusia koronatartuntoja.

Perjantaina kerrottiin jälleen 2 uudesta koronatartunnasta.

Koko Suomessa on löydetty tähän mennessä vähän yli 7100 koronatartuntaa. Koronakuolemien määrä ei ole Suomessa kasvanut. Kuolleita on 326.

Suomalaiselle huipputyö Pariisissa

Klaus Mäkelä Classical Trancelations
Kapellimestari Klaus Mäkelä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Kuuluisa Pariisin orkesteri saa suomalaisen johtajan. Asiasta kertoo Ranskan kulttuuriministeriö.

Suomalainen Klaus Mäkelä alkaa johtaa Pariisin orkesteria syksyllä 2022. Työ kestää 5 vuotta.

Klaus Mäkelä on 24-vuotias kapellimestari. Hänellä on jo hieno kansainvälinen ura. Tänä vuonna Mäkelä aloittaa kapellimestarin työt Norjassa.

Juhannuksen vietto

Saunakiulu ja -vasta.
Monet viettävät juhannusta kesämökillä. Kuva: Laura Mainiemi / Yle

Suomessa vietetään nyt keskikesän juhlaa eli juhannusta.

Juhannusaatto on sujunut rauhallisesti. Koronan takia suuria festivaaleja ei ole järjestetty. Monet viettävät juhannusta kesämökillä.

Lauantaina on juhannuspäivä. Silloin junat ja bussit kulkevat sunnuntain aikataulujen mukaan. Monet ruokakaupat ovat auki koko juhannusviikonlopun.

Juhannuksen sää on kaunis. Suuressa osassa Suomea on aurinkoista ja tosi lämmintä. Etelä-Suomessa on hellettä eli lämpötila on ainakin 25 astetta. Vain Lapissa on vähän kylmempää.

Juhannusyön taikoja

7 kukkalajia tyynyn päällä.
Kukat tyynyn alle ja nukkumaan! Silloin unessa näkee oman tulevan puolison. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Lauantaina vietetään siis juhannuspäivää. Sitä ennen on vielä juhannusyö.

Juhannusyö on taikojen aikaa. Jos esimerkiksi panee 7 erilaista kukkaa tyynyn alle, näkee unessa oman tulevan puolison. Niin suomalaiset ainakin ennen uskoivat.

Hyvää juhannusta kaikille!

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä