Perjantai 19.7.2019 (radio)


Ruis- ja kaurasato

ruikiin tähkiä
Ruis on kasvanut tänä kesänä hyvin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ruis ja kaura ovat kasvaneet tänä kesänä hyvin. Luonnonvarakeskus kertoo, että sato on suuri.

Ruissato voi olla tänä kesänä suurin 30 vuoteen. Sato on niin suuri, että suomalaista ruista riittää koko vuodeksi.

Kaurasato on suurin 6 vuoteen.

Tulipalo Hyvinkäällä

Hyvinkään vanha kirkko
Hyvinkään vanha kirkko säästyi tulipalolta. Kuva: Pelastuslaitos

Hyvinkään vanha kirkko oli vaarassa torstain ja perjantain välisenä yönä.

Kirkon pihalla syttyi tulipalo. Tuli poltti varastorakennuksen. Rakennus oli kirkon vieressä.

Myös yksi kirkon ikkunanreuna syttyi palamaan, mutta palomiehet sammuttivat sen. Tuli ei ehtinyt levitä kirkkorakennuksessa.

Poliisi epäilee, että joku sytytti tulipalon tahallaan. Poliisi tutkii asiaa.

Hyvinkään vanha puukirkko on yli 100 vuotta vanha.

Kuukävelystä 50 vuotta

Astronautti, kuumoduuli ja tutkimuslaitteita Kuun pinnalla
Apollo 11 laskeutui Kuuhun 50 vuotta sitten. Kuva: Nasa

Viikonloppuna juhlitaan isoa tapahtumaa ihmisen historiassa: Ihminen laskeutui Kuun pinnalle ensimmäisen kerran tasan 50 vuotta sitten.

Amerikkalainen avaruusalus Apollo 11 laskeutui Kuuhun heinäkuun 20. päivä vuonna 1969. Astronautti Neil Armstrong oli ensimmäinen ihminen, joka käveli Kuun pinnalla.

Kuukävelyn 50-vuotisjuhlia on vietetty jo monta päivää. Esimerkiksi Washingtonin avaruusmuseossa paljastettiin Armstrongin avaruuspuku.

Ohjelmia Kuun valloittamisesta voi katsoa Yle Areenassa.

Saamenkielinen Frozen 2

Sámedikkiid ja Sámeráđi presideanttat: Tuomas Aslak Juuso (Suoma Sámediggi), Åsa Larsson-Blind (Sámeráđđi)
Aili Keskitalo (Norgga Sámediggi) ja Per-Olof Nutti (Ruoŧa Sámediggi) čujuhit stuorra movtta dán dihtui oktasaš cealkámušas.
Disney Animation on tehnyt yhteistyötä saamelaisten kanssa. Kuva: Sámediggi

Elokuva Frozen 2 tehdään myös saamen kielellä. Frozen 2 on animaatioelokuva, jonka tekee Walt Disney Animation Studios.

Disney Animation tekee elokuvan saamenkielisen version yhdessä saamelaisten kanssa. Disney Animation on tavannut Suomen, Norjan ja Ruotsin saamelaisia. Saamelaiset ovat iloisia, että saamelaislapset saavat nähdä elokuvan omalla äidinkielellä.

Frozen-elokuvat ovat satuelokuvia. Frozen 2 elokuva julkaistaan saameksi yhtä aikaa muiden pohjoismaisten versioiden kanssa. Julkaisuaika on tämän vuoden joulukuu.

Hellettä koko maahan

Nainen istuu uimarannalla.
Sää sopii nyt ulkoiluun. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viikonloppu on lämmin. Lämpötila nousee etelässä hellelukemiin eli yli 25 asteen.

Ensi viikon alussa helle leviää koko Suomeen, kertoo Ylen meteorologi Matti Huutonen. Maanantaina ja tiistaina hellettä eli yli 25 asteen lämpötiloja voi olla Lapissa saakka.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä