Perjantai 20.11.2020 (radio)


Suomen koronaluvut

Nainen istuu raitiovaunussa hengityssuojain kasvoilla.
Raitiovaunun matkustajalla on maski kasvoilla. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa.

Perjantaina raportoitiin 461 uutta koronatartuntaa. Suomesta on löydetty tähän mennessä yhteensä noin 20 700 koronatartuntaa.

Perjantaina raportoitiin myös 1 uusi koronakuolema. Suomessa on kuollut tähän mennessä 375 ihmistä koronan takia.

Suomessa on nyt sairaalahoidossa noin 100 koronapotilasta.

Helsingin seudun koronarajoitukset

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän tiedotustilaisuudessa Helsingissä 20. marraskuuta.
Helsingin Jan Vapaavuori ja muiden kaupunkien johtajat kertoivat koronarajoituksista perjantaina. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Helsingin seudulle tulee uusia koronarajoituksia.

Rajoituksia tarvitaan, koska koronatartuntoja on tullut paljon lisää. Kaupunkien johtajat kertoivat rajoituksista perjantaina.

Kaupungit määräävät, että sisätiloissa ei saa järjestää tilaisuuksia, joissa on yli 20 osallistujaa.

Lisäksi kaupunkien sisäliikuntapaikoissa ei järjestetä aikuisten joukkueliikuntaa, jossa turvavälejä ei voida pitää.

Nämä molemmat määräykset alkavat Helsingin seudulla maanantaina ja kestävät 3 viikkoa.

Lisäksi yläkouluihin tulee maskisuositus. Yläkoululaisten on siis hyvä käyttää maskia koulussa. Yläkoululaiset saavat maskit kaupungilta.

Teattereita menee kiinni

Suomen Kansallisteatteri
Suomen kansallisteatteri on Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Uusien koronarajoitusten takia suljetaan teattereita.

Suomen kansallisteatteri ja Helsingin kaupunginteatteri ovat kiinni 3 viikkoa maanantaista alkaen. Myös Suomen kansallisooppera on kiinni.

Helsingin seudun uudet koronarajoitukset määräävät, että yleisötilaisuuksissa saa olla enintään 20 ihmistä. Siksi isojen teatteritalojen ei kannata olla auki.

Lasten oikeuksien päivä

Kuvassa pikkupoika keinuu.
Lasten oikeuksien päivää on vietty jo 30 vuotta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Perjantaina on vietetty kansainvälistä lasten oikeuksien päivää.

Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin ovat lähettäneet lapsille videotervehdykset.

Lasten oikeuksien päivä oli nyt ensimmäistä kertaa myös liputuspäivä.

Etelä-Suomen ensilumi

Aurajoki
Turun ensilumi vuonna 2020. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Etelä-Suomessa on satanut talven ensimmäinen lumi eli ensilumi.

Ensilumi on satanut virallisesti silloin, kun aamulla kello 8 on ainakin 1 senttimetri lunta.

Näin oli perjantaiaamuna esimerkiksi Espoossa ja Turussa.

Viikonlopun sää

Kova tuuli painaa puita kaarelle.
Viikonloppuna on tuulista. Kuva: Antti Eintola / Yle

Lauantai on pakkaspäivä melkein koko Suomessa. Aluksi on myös poutaa, eli ei sada.

Lauantaina iltapäivällä lännestä saapuu sadealue, joka liikkuu viikonlopun aikana Suomen yli itään. Etelässä sataa vettä, muualla lunta.

Sunnuntai on kuivempi ja lämpimämpi päivä kuin lauantai.

Etelätuuli on viikonloppuna voimakasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä