Perjantai 20.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin Suomi lähettää aseapua?

Oikea vastaus:

Ukrainaan.

2.Kuinka iso apupaketti on?

Oikea vastaus:

Sen arvo on yli 400 miljoonaa euroa.

3.Miksi apu on nyt ajankohtaista?

Oikea vastaus:

Ukrainassa pelätään Venäjän uutta isoa hyökkäystä.

4.Mitä Ukrainan presidentti kirjoitti Twitterissä?

Oikea vastaus:

Presidentti Volodymyr Zelenskyi kiitti Suomea avusta.

5.Minkälaista koronarokotetta Suomessa kehitetään?

Oikea vastaus:

Sitä ei tarvitse pistää piikillä. Se ruiskutetaan nenään.

6.Mikä on hidastanut kehitystyötä?

Oikea vastaus:

Uudet koronavariantit.

7.Kannattaako nuoren etsiä kesätyöpaikkaa ensi kesänä?

Oikea vastaus:

Kyllä. Kesätyöpaikkoja on nuorille ensi kesänä paljon.

8.Miltä aloilta nuori voi löytää kesätyöpaikan?

Oikea vastaus:

Palvelualoilta, hoitoalalta, teollsuudesta ja rakennusalalta.

9.Jatkuvatko sateet?

Oikea vastaus:

Eivät jatku. Viikonloppu on poutainen.

10.Onko lämpötila viikonloppuna plussan puolella?

Oikea vastaus:

Ei ole. Lämpötila on pakkasella koko maassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä