Perjantai 20.3.2020 (radio)

Iso tukipaketti taloudelle


Krista Kiuru, Sanna Marin ja Aino-Kaisa Pekonen hallituksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Hallitus kertoi tukitoimista perjantaina. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus kokoaa ison tukipaketin Suomen taloudelle. Tukipaketti on 15 miljardia euroa.

Tukipaketilla autetaan firmoja, että niiden toiminta ei lopu koronavirustilanteen takia. Kun firmoja autetaan, säilyy paljon työpaikkoja.

Työntekijöiden lomauttamista helpotetaan. Työttömyyskorvauksen maksamista nopeutetaan ja laajennetaan freelancereihin ja pienyrittäjiin.

Suomi ottaa lisää lainaa, että Suomi voi auttaa firmoja ja ihmisiä, jotka lomautetaan tai jäävät työttömäksi.

Presidentti vetoaa kaikkiin ihmisiin Suomessa

Sauli Niinistö
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Ylen haastattelussa. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö pyytää, että kaikki ihmiset osallistuvat koronavirukselta suojautumiseen.

Niinistö sanoi Ylen haastattelussa, että kaikkien pitää noudattaa nyt sääntöjä ja ohjeita, joita hallitus on antanut. Ohjeissa sanotaan, että kontakteja muihin ihmisiin pitää välttää.

Kaikki ihmiset eivät ole halunneet noudattaa sääntöjä. Jotkut sanovat, että heitä ei haittaa, jos he sairastuvat. Presidentti Niinistö sanoo, että on vaarallista ajatella niin.

Niinistö sanoo, että säännöillä suojellaan kaikkia ihmisiä Suomessa.

Hiihtokeskuksia suljetaan

Ihmisiä hissijonossa Rukalla maaliskuussa 2020.
Hiihtokeskuksissa on ollu paljon ihmisiä. Kuva: Ensio Karjalainen / Yle

Isot hiihtokeskukset suljetaan koronatilanteen takia.

Hiihtokeskuksissa on ollut paljon ihmisiä. Koronavirus on tarttunut hiihtokeskuksissa joihinkin ihmisiin ja levinnyt heidän mukana toiselle paikkakunnalle.

Monet isot hiihtokeskukset sulkeutuvat ensi viikon perjantaina.

Pienet koululaiset saavat mennä kouluun

Oppitunti käynnissä.
1-3 luokkalaiset saavat mennä kouluun. Lasten on kuitenkin parempi olla kotona, jos kotona voi olla. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Ohje koulujen sulkemisesta muuttuu. Kaikki ensimmäisen, toisen, ja kolmannen luokan oppilaat saavat mennä lähiopetukseen kouluun maanantaista lähtien. Kouluun voi mennä, jos ei voi esimerkiksi olla yksin kotona.

Hallitus suosittelee, että lapset ovat kotona, jos se on mahdollista.

Tällä viikolla kouluun saivat mennä vain ne lapset, joiden vanhemmat ovat töissä kriittisillä aloilla. Myös lapset, jotka tarvitsevat erityistukea, ovat voineet olla koulussa tällä viikolla.

Perjantaina on kevätpäiväntasaus

Leskenlehti
Leskenlehti kukkii keväällä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Tänään perjantaina on kevätpäiväntasaus. Kevätpäiväntasaus tarkoittaa, että päivä ja yö ovat kaikkialla maapallolla yhtä pitkiä.

Kun kevät etenee, päivät pitenevät ja yöt lyhenevät. Päivät pitenevät ja yöt lyhenevät Suomessa ja muualla pohjoisella pallonpuoliskolla.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä