Perjantai 20.5.2022 (radio)

Kaasu Venäjältä

Kaasujalostamon piippuja ja rakennuksia harmaassa talvisäässä.
Kuvassa Gazpromin kaasujalostamo Moskovan lähellä huhtikuun alussa. Kuva: Maxim Shipenkov / EPA

Maakaasua ei pian enää tule Venäjältä Suomeen. Venäjä lopettaa kaasun tuonnin Suomeen lauantaina aamulla kello 7. Asiasta kertoo kaasuyhtiö Gasum. Syy on se, että Suomi ei suostu maksamaan Venäjälle kaasusta ruplilla.

Suomen energiasta vain vähän yli 5 prosenttia on maakaasua. Maakaasua käyttää eniten teollisuus.

Suomi vuokraa LNG-laivan, jotta kaasua on tulevaisuudessa tarpeeksi. Suomi vuokraa laivan USA:sta 10 vuodeksi. Laiva on käytössä ehkä ensi talvena. LNG-laivassa on maakaasua, joka on muutettu nesteeksi.

Venäjän tukikohdat

Vladimir Putin ja hänen takanaan puolustusministeri Sergei Shoigu.
Presidentti Vladimir Putin ja puolustusministeri Sergei Shoigu. Kuva: Kirill Kudryavtsev / AFP

Venäjä perustaa uusia sotilasyksiköitä maan länsiosiin.

Asiasta kertoo Venäjän puolustusministeri Sergei Shoigu. Hän sanoo, että uusien sotilasyksiköiden syy on Naton laajentuminen. Shoigu kertoo, että Venäjä perustaa tämän vuoden loppuun mennessä 12 uutta sotilasyksikköä.

Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäseneksi virallisesti keskiviikkona.

Ukraina

Volodymyr Zelenskyi lähikuvassa. Hänellä on mikrofoni vasemmassa kädessä ja oikea ilmassa kasvojen edessä.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi. Kuva: Sergey Dolzhenko / EPA

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Venäjä on tuhonnut kokonaan Donbasin alueen Itä-Ukrainassa. Zelenskyi syyttää Venäjää pommituksista, joissa ei ole mitään järkeä.

Zelenskyi sanoi videopuheessa myös, että 12 ihmistä kuoli järjettömässä pommituksessa torstaina.

Vesilinnut

punasotka
Punasotkan kanta on romahtanut 30 vuodessa murto-osaan entisestä. Kuva: Asko Hauta-aho

Suomen valtio auttaa vesilintuja. Tarkoitus on, että lintujen katoaminen pysähtyy. Monia vesilintuja on paljon vähemmän kuin aikaisemmin.

Suomen valtio rakentaa linnuille kosteikoita. Valtio myös korjaa vanhoja kosteikoita. Kosteikko on sellainen märkä alue luonnossa, joka on veden ja kuivan maan välissä. Kosteikot ovat tärkeitä vesilinnuille.

Valtio myös pyydystää supikoiria ja minkkejä. Supikoira ja minkki ovat petoja, jotka tuhoavat lintujen pesiä. Supikoira ja minkki ovat vieraslajeja, eli ne eivät kuulu Suomen luontoon.

Sää

Meren rannalla on kaksi lintubongaria seuraamassa kevätmuuttoa kaukoputkineen
Lintubongarit seuraavat lintujen kevätmuuttoa. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Sää on viikonloppuna enimmäkseen poutainen. Lapissa sataa paikoin vettä.

Päivälämpötila on 11 ja 18 asteen välillä, Pohjois-Lapissa 7 ja 12 asteen välillä. Yöllä lämpötila on enimmäkseen 0 ja +6 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä