Perjantai 20.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Selkouutiset nähdään TV:ssä taas maanantaina 23.8.

Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Sotilaita Afganistaniin

Eduskuntatalo.
Eduskuntatalo. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomi lähettää sotilaita Afganistaniin. Sotilaat auttavat ja turvaavat, kun suomalaisia haetaan Afganistanista Suomeen. Sotilaat menevät Kabulin lentokentälle.

Suuri osa kansanedustajista oli sitä mieltä, että sotilaita pitää lähettää Afganistaniin.

Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että talibanit käyttävät Afganistanissa jo kovempia otteita kuin aiemmin. USA ilmoittaa, että ihmisiä pitää hakea Afganistanista nopeasti.


Afganistanista on haettu Suomeen turvaan jo noin 50 ihmistä. He ovat Suomen kansalaisia, heillä on pysyvä oleskelulupa tai he olivat töissä Suomen lähetystössä.

Ihmisten evakuointi Afganistanista jatkuu koko ajan.


Oikeus on päättänyt, että afganistanilaisia turvapaikanhakijoita ei voi käännyttää Suomesta takaisin Afganistaniin.

Oikeus kielsi yhteensä 12 afganistanilaisen käännyttämisen.

Lisäksi oikeus käsittelee nopeasti noin 90 afganistanilaisen turvapaikanhakijan valitukset.

Kalakuolemat

Kuolleita kaloja Säkylän Pyhäjärvellä
Säkylän Pyhäjärven rannoilta löytyi heinäkuussa paljon kuolleita kaloja. Kuva: Tarja Hiltunen / Yle

Lounais-Suomessa Pyhäjärvessä kuoli heinäkuussa paljon kaloja. Järven rannoilla oli jopa kymmeniä tonneja kuolleita kaloja. Suuri osa kaloista oli kiiskiä.

Tutkimuksissa löytyi 3 syytä kalojen kuolemalle. Monilla kaloilla oli tulehdus, jonka aiheutti bakteeri.

Lisäksi kaloilla oli loisia. Loinen on pieni eliö, josta kala kärsii. Järvessä oli myös vähemmän happea kuin tavallisesti.

Viikonlopun sää

Ihmisiä kuvattuna sadesäällä Kalliossa 18.8.
Ihmisiä kuvattuna sadesäällä Helsingin Kalliossa 18.8. Kuva: Hilma Toivonen / Yle

Viikonlopun sää on sateinen.

Lauantaina sataa vettä varsinkin Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa. Lapissa sataa vähemmän, mutta sää on pilvinen.

Sunnuntaina ei sada enää niin paljon kuin lauantaina. Varsinkin Itä-Suomessa sataa kuitenkin vielä vähän vettä.

Päivällä on noin 15 astetta lämmintä. Jos aurinko paistaa, lämmintä voi olla lähes 20 astetta. Lapissa lämmintä on monin paikoin alle 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä