Perjantai 20.9.2019 (radio)

Google

Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichain ja pääministeri Antti Rinne (sd.) kuvattuna yhteisessä tiedotustilaisuudessa 20. syyskuuta.
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tapasi tänään pääministeri Antti Rinteen. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Teknologiafirma Google sijoittaa lisää rahaa Suomeen.

Googlella on palvelinkeskus Haminassa. Toukokuussa Google kertoi, että sijoittaa 600 miljoonaa euroa uuden palvelinkeskuksen rakentamiseen Haminassa.

Nyt Google kertoo, että se sijoittaa Haminaan 600 miljoonaa euroa lisää. Se nostaa Googlen investoinnit Haminassa yhteensä yli 2 miljardin euron.

Lisäksi Google aikoo ostaa Suomesta lisää tuulivoimaa. Google on mukana kahdessa tuulivoimaprojektissa, joista se ostaa sähköä Haminan datakeskukseen.

Ilmastomarssit

Ilmastomielenosoitus Stuttgartissa
Ilmastonmielenosoitus Stuttgartissa Saksassa. Kuva: Ronald Wittek / EPA

Miljoonat ihmiset ympäri maapallon ovat tänään marssineet ilmaston puolesta. Marssijat vaativat firmoilta ja päättäjiltä toimia ilmastonmuutosta vastaan.

Australiassa ainakin 300 000 ihmistä osallistui mielenosoituksiin eri puolilla maata. Mielenosoituksia on myös ollut Thaimaassa, Indonesiassa, Japanissa ja Intiassa.

Myös Euroopassa on marssittu. Esimerkiksi Saksassa järjestettiin tänään lähes 500 ilmastomielenosoitusta ja myös Ranskassa marssitaan ilmaston puolesta..

Yhdysvalloissa New Yorkissa on illalla suurtapahtuma, jossa puhuu ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Mahatma Gandhin patsas

Ulkoministerit Subrahmanyam Jaishankar ja Pekka Haavisto paljastivat Mahatma Gandhin patsaan Helsingissä.
Mahatma Gandhin patsas paljastettiin perjantaina iltapäivällä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Intian itsenäisyysliikkeen johtaja Mahatma Gandhi on saanut patsaan Helsinkiin. Patsas on Allotrianpuistossa Hermannin kaupunginosassa.

Pronssinen patsas on Intian hallituksen lahja Suomelle.

Tänä vuonna on kulunut 150 vuotta Mahatma Gandhin syntymästä.

Mahatma Gandhi on kuuluisa esimerkiksi siitä, että hän kehitti tavan tehdä vastarintaa ilman väkivaltaa.

Agilityn MM-kisat

Jaakko Suoknuuti ja Dao
Jaakko Suoknuuti ja Dao esteradalla. Kuva: Paula Collin / Yle

Agilityn maailmanmestaruuskilpailut ovat alkaneet Turussa.

Agilityn MM-kisoihin osallistuu noin 500 koiraa 40 eri maasta.

Agility on koirien ja niiden ohjaajien esteratakilpailu. Koira ohjataan erilaisten esteiden yli mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi.

Agilityssa menestyminen vaatii koiralta hyvää fyysistä kuntoa ja hyvää yhteistyötä ohjaajan kanssa.

Suomesta mukana on 13 koiraa ja niiden ohjaajaa. Suomen joukkueelta odotetaan ainakin yhtä mitalia.

Agilityn MM-kilpailut kestävät sunnuntaihin asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä