Perjantai 2.10.2020 (radio)


Trump sai koronan

Presidentti Donald Trump saapui Valkoiseen taloon torstaina 1.10.2020. vain hetkeä ennen kuin kertoi saaneensa koronatartunnan.
Presidentti Donald Trump. Kuva: EPA-EFE/Yuri Gripas / POOL

USA:n presidentti Donald Trump on saanut koronatartunnan. Presidentti kertoi asiasta itse Twitterissä.

Trump kertoi, että myös rouva Melania Trumpilla on koronatartunta. Presidentti ja rouva Trump aloittivat heti karanteenin, eli he eivät tapaa muita ihmisiä.

Trumpin lääkäri sanoo, että presidenttipari voi hyvin. Presidentti tekee työtä kotona.

Nyt mietitään, miten käy USA:n presidentinvaaleille. Vaalit on tarkoitus järjestää jo marraskuun alussa.

Niinistö toivotti paranemista

Kuvassa ovat Sauli Niinistö ja Donald Trump.
Presidentit Niinistö ja Trump tapasivat Valkoisessa talossa vuosi sitten. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomen presidentti Sauli Niinistö on toivottanut pikaista paranemista presidentti ja rouva Trumpille.

Niinistö kirjoittaa Twitterissä, että korona uhkaa meitä kaikkia. Meidän pitää taistella koronaa vastaan yhdessä, Niinistö kirjoittaa.

Koronatartuntoja on tullut lisää

Ylen toimittaja Pekka Viinikka koronatestissä.
Koronatesti. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa.

Perjantaina kerrottiin, että uusia koronatartuntoja on 141. Suomesta on löydetty yhteensä yli 10 200 koronatartuntaa.

Perjantaina raportoitiin myös 1 uusi koronakuolema. Koronaviruksen takia Suomessa on kuollut yhteensä 345 ihmistä.

Eduskunta luottaa hallitukseen

Kansanedustajat valmistautuvat äänestämään eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 2. lokakuuta 2020.
Yli puolet kansanedustajista äänesti hallituksen puolesta eduskunnassa perjantaina. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Hallitus on saanut eduskunnan luottamuksen. Eduskunta äänesti perjantaina siitä, luottaako se vielä hallitukseen.

Äänestyksen aihe oli hallituksen talouspolitiikka. Oppositiopuolueiden mielestä hallitus on hoitanut talouspolitiikkaa huonosti. Siksi ne äänestivät hallitusta vastaan.

Hallituspuolueilla on kuitenkin enemmän edustajia eduskunnassa, ja hallitus voitti äänestyksen. Siksi hallitus voi jatkaa vallassa.

Laskettelukausi alkoi pohjoisessa

Ensimmäiset laskijat Levillä avajaispäivänä
Talven ensimmäiset laskettelijat Levin rinteellä. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Laskettelukausi on alkanut Pohjois-Suomessa. Levin ja Rukan laskettelurinteet avattiin perjantaina.

Rinteissä on viime talven lunta, jota on säilytetty kesän yli.

Pohjois-Suomen matkailuala on saanut myös muita hyviä uutisia. Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa ja sveitsiläinen lentoyhtiö Swiss ovat päättäneet lentää Keski-Euroopasta Pohjois-Suomeen. Niillä on monia suoria lentoja Pohjois-Suomeen tänä talvena.

Sää on lämmintä

aulangon näkötasanteelta kuvattu koivun ruskaa
Kuva: Ville Välimäki / Yle

Viikonlopun sää on lämmintä ja poutaista, eli vettä ei sada.

Lauantaina lämpötila on etelässä 15 astetta ja pohjoisessa noin 10 astetta.

Sunnuntaina sää on samanlaista, mutta etelässä on pilvisempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä