Perjantai 21.10.2016 (radio)

Poliisi tutkii hyväntekijää

Rami Adham.
Rami Adham Kuva: Yle
Keskusrikospoliisi tutkii avustustyöntekijä Rami Adhamin toimintaa. Adham on tunnettu siitä, että hän on vienyt leluja Syyriaan.

Poliisi selvittää nyt, onko Adhamin rahojen kerääminen toimintaan ollut lakien mukaista. Osa lahjoittajista epäilee, että kaikkia rahoja ei ole käytetty Syyrian lasten auttamiseen.

Poliisi selvittää myös, onko Adham kirjoittanut internetissä vihakirjoituksia.

Poliisin selvitykset kestävät muutaman päivän. Sen jälkeen päätetään, aloitetaanko varsinainen rikostutkinta rahankeräyksestä ja vihakirjoituksista.

Adham on itse kiistänyt kaikki syytökset.

Helsingin poliisi on pyytänyt Suomi-Syyria -yhteisö lopettamaan rahankeräyksen.

EU-johtajat puhuivat Syyriasta

Ranskan presidentti Francois Hollande.
EU-huippukokous on Brysselissä. Kuva: Yoan Valat / EPA
Euroopan johtajat vaativat Syyrian tulitauon jatkoa. EU-maat ovat valmiita kaikkiin keinoihin, jos Syyrian sotatoimet jatkuvat. EU-maiden huippukokouksessa ei kuitenkaan päätetty esimerkiksi uusista pakotteista Venäjää vastaan.

Venäjä on luvannut pysäyttää pommitukset 4 päivänä Aleppoon, jotta kaupunkiin saadaan apua. YK ei ole vielä saanut avustuskuljetuksia liikkeelle. YK sanoo, että kuljetusten turvallisuudesta ei ole saatu varmuutta.

Verenluovuttajia tarvitaan paljon

Verenluovutuskärry Kajaanissa.
Verta voi luovuttaa SPR:n tiloissa ja tapahtumissa. Kuva: Terhi Marjakangas / Yle
Suomessa tarvitaan melkein joka päivä tuhat vapaaehtoista verenluovuttajaa, jotta veri riittää potilaille sairaaloissa.

Suomessa on mahdollisuus luovuttaa verta esimerkiksi silloin, kun veripalvelu tulee käymään asuinkunnassa. Silloin järjestetään verenluovutustilaisuus  esimerkiksi urheiluhallissa tai koulussa.

Verta ei kuitenkaan saa luovuttaa esimerkiksi silloin, jos veri ei ole tarpeeksi tervettä eli ihmisellä on veressä jokin sairaus. Myös lääkitys voi estää verenluovutuksen. 

Suomalaiset elokuvat menestyvät harvoin ulkomailla

Kuva Hymyilevä mies -elokuvasta.
Hymyilevä mies -elokuva kertoo nyrkkeilijä Olli Mäestä. Kuva: Yle
Suomalaiset elokuvat eivät menesty kovin hyvin Suomen ulkopuolella. 20 vuoden aikana vain muutama suomalainen elokuva on kerännyt hyvin yleisöä Euroopassa.

Vain 4 elokuvaa on saanut yli miljoona katsojaa. Parhaiten ovat menestyneet lasten elokuvat. Niko- Lentäjän poika ja elokuvan jatko-osa Niko 2 - Lentäjäveljekset keräsivät molemmat Euroopassa yli 2 miljoonaa katsojaa.

Tällä hetkellä menestystä toivotaan Hymyilevä mies -elokuvalle, joka kertoo nyrkkeilijä Olli Mäen tarinan. Se voitti Cannesin elokuvajuhlien toiseksi tärkeimmän kilpailun. Elokuva nähdään pelkästään Ranskassa yli 40 elokuvateatterissa tänä syksynä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä