Perjantai 21.10.2022 (radio)
Stora Enso

Metsäfirma Stora Enso uudistaa Oulun paperitehdasta. Stora Enso käyttää uudistukseen miljardi euroa.
Rahat käytetään vanhaan paperikoneeseen, joka ei ole enää käytössä. Paperikone muutetaan kartonkikoneeksi. Muutoksen jälkeen kone valmistaa kartonkia, josta tehdään pakkauksia.
Stora Enso sanoo, että ympäristöystävällisiä pakkauksia myydään nykyään paljon. Niiden myynti kasvaa enemmän kuin muovipakkausten myynti.
Koronavirus
Koronavirusta on nyt paljon koko Suomessa. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL.
Koronaviruksen määrää voidaan tutkia jätevesistä. THL sanoo, että koronaviruksen määrä on kasvanut jätevesissä. Se tarkoittaa, että myös koronatartuntojen määrä on kasvanut.
Koronavirusta on nyt liikkeellä yhtä paljon kuin tämän vuoden alkupuolella. Kesällä koronavirusta oli vähemmän.
Koronatapaukset ovat lisääntyneet nyt syksyllä koko Euroopassa.
Asuntojen hinnat

Asuntojen hinnat voivat laskea. Pankit ennustavat, että asuntojen hinnat laskevat ensi vuonna 1-5 prosenttia. Syy on se, että taloustilanne muuttuu.
Korona-aikana ihmiset halusivat lisää tilaa etätöiden takia. Samaan aikaan lainojen korot olivat alhaalla. Siksi asunnon ostajia oli paljon, ja asuntojen hinnat nousivat.
Nyt korot nousevat, ja asuntolaina kallistuu. Ihmisillä on vähemmän rahaa asunnon ostoon.
Siksi asuntojen hinnat voivat laskea. Se on hyvä uutinen niille, jotka päättävät ostaa asunnon. He voivat ehkä neuvotella asunnon hintaa alaspäin.
Euroviisut
Ensi vuoden Euroviisuista jää pois 3 maata. Pohjois-Makedonia, Montenegro ja Bulgaria ovat ilmoittaneet, että ne eivät osallistu Euroviisujen laulukilpailuun.
Syynä on raha. Maat maksavat Euroviisuissa osallistumismaksun. Rahaa kuluu myös matkustamiseen ja itse esitykseen.
Seuraavat Euroviisut järjestetään Englannissa Liverpoolissa. Ukraina voitti edelliset Euroviisut, mutta se ei voi järjestää Euroviisuja sodan takia.
Sää

Viikonloppuna Pohjois-Lapissa tulee lumisateita ja ajokeli on huono. Lauantaina voi idässä sataa vähän vettä.
Muuten sää on poutainen ja pilvinen. Sunnuntai on aurinkoisempi päivä.
Pohjoisessa lämpötila on päivällä lähellä nollaa ja yöllä on pakkasta. Etelässä on päivällä 10 astetta lämmintä ja yöllä lämpötila on lähellä nollaa astetta.