Perjantai 2.11.2018 (radio)


Haavisto mietti pitkään

Pekka Haavisto.
Pekka Haavisto haluaa puheenjohtajaksi. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Kansanedustaja Pekka Haavisto on pitänyt tiedotustilaisuuden ja tarkentanut päätöstään pyrkiä vihreiden puheenjohtajaksi.

Haavisto sanoo, että hän mietti ratkaisua pitkään. Haaviston mukaan vihreiden Maria Ohisalo on paras vaihtoehto johtajaksi. Ohisalo ei kuitenkaan hae puheenjohtajaksi.

Vihreät valitsevat puheenjohtaja Touko Aallon seuraajan lauantaina. Aalto on jättänyt tehtävän kovan väsymyksen takia. Haavisto sanoo, että Touko Aallon poisjäänti oli vihreille raskasta aikaa.

Lisää peltipoliiseja

Automaattinen poliisin valvontakamera valvoo liikennettä Helsingin kadulla.
Peltipoliisi eli tolppakamera Helsingissä. Kuva: Yle

Helsinkiin tulee ehkä paljon lisää peltipoliiseja. Peltipoliisi on kamera tolpan päässä.

Peltipoliisi ottaa kuvan autosta, joka ajaa liian kovaa. Tällä hetkellä Helsingissä on käytössä vain vähän kameravalvontaa.

Kaupunki käsittelee kohta esitystä, jonka mukaan mukaan kaupunkiin ehkä asennetaan 70 uutta kameraa.Kameroita halutaan sellaisiin paikkoihin, joissa on sattunut paljon onnettomuuksia ja joille asukkaat ovat toivoneet valvontaa.

Kameroita halutaan esimerkiksi vilkkaille kaduille ja koulujen lähelle.

Ympäristö tärkeä hiihtokeskuksissa

Laskettelijoita Rukan hiihtokeskuksessa Kuusamossa perjantaina
Laskettelijoita Rukan hiihtokeskuksessa Kuusamossa. Kuva: Harri Lindfors / Lehtikuva

Hiihtokeskukset kilpailevat nyt ympäristöön liittyvillä arvoilla. Esimerkiksi Rukan hiihtokeskus on ottanut tavoitteeksi olla hiilineutraali vuoteen 2020 mennessä.

Se tarkoittaa, että Ruka ei ehkä toiminnalla muuta ilmakehän hiilipitoisuutta.

Rukalla on käynnissä tosi suuret investoinnit. Ruka haluaa vähentää autoilua ja majoittaa ihmisiä tehokkaasti.

Punkki on vaarallinen

Punkki lähikuvassa.
Punkki levittää borrelioosia. Kuva: Artyom Geodakyan / AOP

Punkkien levittämät taudit ovat iso uhka terveydelle koko maailmassa.

Arvioiden mukaan vuonna 2050 yli 30 prosenttia maailman ihmisistä sairastaa jotakin punkkien levittämää sairautta.

Yleisin ja tutuin punkkien levittämä sairaus on borrelioosi.

Punkit saattavat kantaa useita eri tauteja, joita ne levittävät yhdellä puremalla. Tutkimuksen mukaan 65 prosenttia borrelioosiin sairastuneista ihmisistä on saanut punkinpuremasta myös muita tauteja.

Jos ihminen sairastaa monta punkkien levittämää tautia, niin ihmisen immuunipuolustus voi heiketä. Sen takia ihminen voi sairastua myös muihin sairauksiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä