Perjantai 21.1.2021 (radio)


EU:n koronarokotukset

Charles Michel ja EU-maiden johtajat videokokouksessa tietokoneen näytöllä.
EU-maiden johtajilla oli videokokous torstaina. Kuva: AFP

Euroopan unioni haluaa nopeuttaa koronarokotuksia. EU-maiden johtajat keskustelivat asiasta videokokouksessa torstaina.

Kokouksessa kerrottiin, että Eurooppaan saadaan ehkä pian 3. koronarokote. Euroopan lääkevirasto päättää jo ensi vikolla, saako AstraZenacan koronarokote myyntiluvan.

EU-maiden asukkaita rokotetaan tällä hetkellä 2 eri koronarokotteella. EU-maat eivät kuitenkaan ole saaneet koronarokotteita niin paljon, kuin ne ovat toivoneet. Siksi 3. rokote voi helpottaa tilannetta.

Euroopan komissio toivoo, että 70 prosenttia EU-maiden aikuisista saa koronarokotuksen kesään mennessä.

Suomen koronaluvut

Koronatestauksesta kertova kyltti Jyväskylän Harjun urheilukentän takana.
Kuva: Heli Kaski / Yle

Suomessa on raportoitu perjantaina 6 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 644 ihmistä koronan takia.

Suomesta on löydetty myös 350 uutta koronatartuntaa. Suomessa on yhteensä noin 42 000 koronatartuntaa.

Lennot Venäjälle alkavat

Kuvassa on Finnairin lentokone 27. lokakuuta 2020 Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Finnair aloittaa lennot Venäjälle. Kuva: Silja Viitala / Yle

Lennot Suomen ja Venäjän välillä alkavat uudelleen.

Aeroflot on jo aloittanut lennot Moskovan ja Helsingin välillä.

Finnair aloittaa lennot Pietariin tammikuun lopulla ja Moskovaan maaliskuun alussa.

Koronan takia junat ja bussit eivät vieläkään kulje Suomen ja Venäjän välillä.

Kirjamyynti kasvaa

Kani joka tahtoi nukahtaa kirja ja unta yrittävä lapsi.
Viime vuoden myydyin kirja oli Kani joka tahtoi nukahtaa. Kuva: Otava, Tuomo Björksten / Yle, Jyrki lyytikkä / Yle

Kirjojen myynti on kasvanut Suomessa korona-aikana. Viime vuonna kirjojen myynti kasvoi 11 prosenttia.

Nykyään monet suomalaiset kuuntelevat kirjoja, ja viime vuonna myytiin paljon juuri äänikirjoja.

Viime vuonna myytiin eniten kirjaa, jonka nimi on Kani joka tahtoi nukahtaa. Myös se on äänikirja.

Kani joka tahtoi nukahtaa on lastenkirja. Se on satu, joka auttaa lasta nukahtamaan. Kirjan kirjoittaja on ruotsalainen Carl-Johan Forssén Ehrlin.

Pirkko Liinamaa kuoli

Pirkko Liinamaa
Pirkko Liinamaa. Kuva: Mari Lahti / AOP

Tv-esiintyjä Pirkko Liinamaa on kuollut. Liinamaa oli 88-vuotias.

Monet muistavat Pirkko Liinamaan tv-ohjelmasta Levyraati. Liinamaa oli mukana Levyraadissa 1970- ja 1980-luvuilla. Levyraadissa arvioitiin uusia musiikkikappaleita.

Sateet jatkuvat

sääkartta
Kuva: Yle

Sää on viikonloppuna hyvin sateinen. Lumisateita liikkuu maan yli pohjoiseen.

Lauantaina lunta sataa pohjoisessa. Maan keskiosassa sataa räntää. Rannikolla sateet ovat vettä, kun lämpötila nousee nollan yläpuolelle.

Autotiet ja kävelytiet ovat liukkaita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä