Perjantai 21.1.2021 (radio)
EU:n koronarokotukset
Euroopan unioni haluaa nopeuttaa koronarokotuksia. EU-maiden johtajat keskustelivat asiasta videokokouksessa torstaina.
Kokouksessa kerrottiin, että Eurooppaan saadaan ehkä pian 3. koronarokote. Euroopan lääkevirasto päättää jo ensi vikolla, saako AstraZenacan koronarokote myyntiluvan.
EU-maiden asukkaita rokotetaan tällä hetkellä 2 eri koronarokotteella. EU-maat eivät kuitenkaan ole saaneet koronarokotteita niin paljon, kuin ne ovat toivoneet. Siksi 3. rokote voi helpottaa tilannetta.
Euroopan komissio toivoo, että 70 prosenttia EU-maiden aikuisista saa koronarokotuksen kesään mennessä.
Suomen koronaluvut
Suomessa on raportoitu perjantaina 6 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 644 ihmistä koronan takia.
Suomesta on löydetty myös 350 uutta koronatartuntaa. Suomessa on yhteensä noin 42 000 koronatartuntaa.
Lennot Venäjälle alkavat
Lennot Suomen ja Venäjän välillä alkavat uudelleen.
Aeroflot on jo aloittanut lennot Moskovan ja Helsingin välillä.
Finnair aloittaa lennot Pietariin tammikuun lopulla ja Moskovaan maaliskuun alussa.
Koronan takia junat ja bussit eivät vieläkään kulje Suomen ja Venäjän välillä.
Kirjamyynti kasvaa

Kirjojen myynti on kasvanut Suomessa korona-aikana. Viime vuonna kirjojen myynti kasvoi 11 prosenttia.
Nykyään monet suomalaiset kuuntelevat kirjoja, ja viime vuonna myytiin paljon juuri äänikirjoja.
Viime vuonna myytiin eniten kirjaa, jonka nimi on Kani joka tahtoi nukahtaa. Myös se on äänikirja.
Kani joka tahtoi nukahtaa on lastenkirja. Se on satu, joka auttaa lasta nukahtamaan. Kirjan kirjoittaja on ruotsalainen Carl-Johan Forssén Ehrlin.
Pirkko Liinamaa kuoli
Tv-esiintyjä Pirkko Liinamaa on kuollut. Liinamaa oli 88-vuotias.
Monet muistavat Pirkko Liinamaan tv-ohjelmasta Levyraati. Liinamaa oli mukana Levyraadissa 1970- ja 1980-luvuilla. Levyraadissa arvioitiin uusia musiikkikappaleita.
Sateet jatkuvat

Sää on viikonloppuna hyvin sateinen. Lumisateita liikkuu maan yli pohjoiseen.
Lauantaina lunta sataa pohjoisessa. Maan keskiosassa sataa räntää. Rannikolla sateet ovat vettä, kun lämpötila nousee nollan yläpuolelle.
Autotiet ja kävelytiet ovat liukkaita.