Perjantai 21.1.2022 (radio)

Niinistö ja Putin keskustelivat

putin och niinistö
Vladimir Putin ja Sauli Niinistö. Kuva: Lehtikuva

Suomen presidentti Sauli Niinistö on keskustellut Venäjän presidentin Vladimir Putin kanssa puhelimessa.

Presidentit keskustelivat Ukrainan tilanteesta ja Euroopan turvallisuudesta.

Presidentti Niinistö sanoi, että hän on huolestunut Ukrainan tilanteesta. Niinistö sanoi, että Euroopassa tarvitaan rauhaa. Niinistö sanoi myös, että Suomi päättää itse Suomen turvallisuuspolitiikasta.

USA ja Venäjä keskustelivat

Yhdysvaltain ulkoministeri Antony Blinken ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov kättelivät Genevessä ennen neuvottelujaan.
USA:n ulkoministeri Antony Blinken ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tapasivat Genevessä. Kuva: Venäjän ulkoministeriö

Myös USA:n ulkoministeri Antony Blinken ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov ovat keskustelleet Ukrainan tilanteesta. Blinken ja Lavrov tapasivat Sveitsin Genevessä.

Venäjä on vaatinut, että sotilasliitto Nato ei laajene itään. Lavrov sanoo, että USA lupasi antaa asiaan kirjalliset vastaukset ensi viikolla.

USA:n ulkoministeri Blinken sanoo, että USA varoittaa Venäjää hyökkäämästä Ukrainaan. Blinken sanoo, että USA vastaa hyökkäykseen, jos Venäjä hyökkää Ukrainaan.

Uusi koronan eristysohje

Positiivinen kotona tehdyn koronatestin tulos.
Positiivinen tulos koronan kotitestissä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Koronataudin eristyskäytäntö muuttuu. Koronapotilaan eristyksestä luovutaan melkein kokonaan Suomessa. Syy on se, että eristys ei enää estä koronaviruksen leviämistä.

Uusi ohje on, että ihminen eristäytyy itse, jos hänellä on koronatauti. Koronapotilaan pitää myös ilmoittaa altistumisesta muille ihmisille, joita hän on tavannut.

Uudet ohjeet otetaan käyttöön Helsingin ja Uudenmaan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan, ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiireissä ja Turussa.

Koronatilanne

Koronatestin näytteenottajan ottaa testattavalta nenänäytettä drive-in testauspisteellä.
Koronatestaus. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on raportoitu perjantaina melkein 11 000 uutta koronavirustartuntaa. Uusia koronakuolemia on raportoitu 25.

Sairaaloissa on 665 ihmistä, joilla on koronatauti. Tehohoidossa on 62 koronapotilasta.

Paperiliiton lakko voimalaitoksissa

UPM Kaukaan voimalaitos.
UPM:n Kaukaan voimalaitos Lappeenrannassa. Kuva: Kari Saastamoinen / Yle

Paperiliiton pitää lopettaa lakko metsäfirma UPM:n tehtaiden voimalaitoksissa. Helsingin käräjäoikeus on määrännyt, että lakko pitää lopettaa, koska voimaloiden toiminta on tosi tärkeää ihmisille ja ympäristölle.

Käräjäoikeus sanoo, että lakosta voi olla vaaraa ihmisille ja ympäristölle, jos voimalat eivät toimi.

Oikeuden päätös tarkoittaa, että Paperiliiton pitää lopettaa lakko UPM:n voimalaitoksilla, joita on 6 paikkakunnalla Suomessa.

Sää

Lauantain sääkartta.
Lauantaina on kylmää.

Sää on lauantaina enimmäkseen poutainen ja kylmä. Pilvisyys on vaihtelevaa. Idässä ja Länsi-Lapissa voi sataa vähän lunta. Lämpötila on -5 ja -15 asteen välillä. Pohjoisessa on paikoin kylmempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä