Perjantai 2.12.2016 (radio)
Puoluekysely

Iso osa suomalaisista ei tiedä, mitä puoluetta aikoo äänestää. Ylen uudessa kyselyssä yli 40 prosenttia vastaajista ei tiennyt, mitä puoluetta kannattaa.
Noin 21 prosenttia vastaajista kannatti SDP:tä eli sosiaalidemokraatteja. SDP on oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa.
Muut suuret puolueet saivat melkein yhtä paljon kannatusta.
Keskustan kannatus oli noin 20 prosenttia, ja kokoomuksen kannatus oli noin 19 prosenttia. Keskusta ja kokoomus ovat hallituksessa.
Rosberg lopettaa

Formulakuski Nico Rosberg lopettaa kilpailemisen. Rosberg kertoi asiasta Facebookissa.
Nico Rosbergistä tuli maailmanmestari viime viikonloppuna. Rosbergin voitto varmistui Abu Dhabin autokilpailussa.
Monet yllättyivät, että Nico Rosberg lopettaa kilpailemisen jo nyt. Rosberg kertoo, että maailmanmestaruus oli unelma, jonka jälkeen on hyvä lopettaa. Rosberg haluaa viettää enemmän aikaa perheen kanssa.
Nico Rosberg on edustanut autokilpailuissa Saksaa, mutta hän on myös Suomen kansalainen. Nico Rosbergin isä on suomalainen formulakuski Keke Rosberg. Hän oli maailmanmestari vuonna 1982. Nico Rosbergin äiti on saksalainen.
Saamelaisten sananlaskut
Saamenkieliset sananlaskut leviävät maailmalle. Nyt saamenkielisiä sananlaskuja voi lukea myös japanin kielellä. Aikaisemmin niistä on tehty kirja myös norjaksi, englanniksi ja saksaksi.
Saamenkieliset sananlaskut kertovat, minkälaista saamelaisten elämä pohjoisessa on ollut. Saamelaiset ovat eläneet lähellä luontoa. He ovat hoitaneet poroja ja liikkuneet paikasta toiseen. Se näkyy saamen kielessä.
Saamelaiset ovat asuneet Lapissa kauemmin kuin mikään muu kansa. He ovat ainoa alkuperäiskansa Euroopan unionin alueella.
Saamelaisia asuu Lapissa Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän alueella. Suomessa asuu noin 10 000 saamelaista. Saamen kieli on sukua suomen kielelle.
Koulujen täit
Päätäi on tavallinen ongelma päiväkodissa ja koulussa. Täit leviävät ihmisestä toiseen ja aiheuttavat päänahan kutinaa.
Ongelma on iso, koska kaikki vanhemmat eivät kerro päiväkodille tai koululle, että perheessä on täitä. Kaikki eivät noudata ohjeita. Ohjeet sanovat, että täit pitää tarkastaa koko perheeltä.
Täit saa pois täishampoolla.