Perjantai 21.2.2020 (radio)


Lento Wuhanista Pariisiin

Hoitohenkilökunta hoitaa sairastuneita Wuhanin sairaalassa.
Liikenne Wuhaniin on poikki, koska kaupungissa on paljon koronaviruspotilaita. Kuva: Yuan Zheng / EPA

Joukko eurooppalaisia on päässyt takaisin kotiin Wuhanista, Kiinasta. Ranska haki omia ja muiden maiden kansalaisia Wuhanista lentokoneella perjantaina. Lennolla oli mukana myös suomalaisia.

Tavalliset liikenneyhteydet Wuhaniin ovat poikki koronaviruksen takia. Koronaviruksen leviäminen maailmalle halutaan estää. Ranska otti perjantain lennolle mukaan vain ihmisiä, joilla ei ole koronaviruksen oireita.

Lento laskeutui perjantaina Pariisiin. Koneessa oli 28 ranskalaista ja 36 muiden maiden kansalaista.

Saksassa turvatoimia

Horst Seehofer.
Saksan sisäministeri Horst Seehofer. Kuva: Armando Babani / EPA

Saksa lisää turvatoimia julkisilla paikoilla. Esimerkiksi rautatieasemia, lentokenttiä ja moskeijoita vartioidaan paremmin kuin tavallisesti. Poliiseja näkyy enemmän kuin tavallisesti joka puolella Saksaa.

Saksa lisää turvatoimia Hanaun tapahtumien takia. Ampuja tappoi Hanaussa 9 ihmistä keskiviikkona. Hän hyökkäsi 2 vesipiippukahvilaan, joissa oli paljon maahanmuuttajia.

Saksan sisäministeri Horst Seehofer sanoo, että ampuja teki rasistisen terrori-iskun. Seehoferin mielestä rasismi on vaara koko Saksalle. Siksi turvatoimia lisätään.

Akkukemikaalien tehdas Sotkamoon

Terrafamen akkukemikaalitehtaan rakennustyömaa.
Sotkamon tehdas valmistuu noin vuoden kuluttua. Kuva: Mari Jäntti / Yle

Sotkamoon rakennetaan tehdas, joka tuottaa kemikaaleja akkuja varten. Akkuja tarvitaan esimerkiksi sähköautoihin.

Tehdas rakennetaan kaivosfirma Terrafamen alueelle. Kaivoksesta saadaan metalleja, jotka jalostetaan tehtaassa.

Tehtaasta tulee yksi maailman isoimmista nikkelisulfaatin tuottajista. Kun tehdas on valmis, se tuottaa nikkelisulfaattia miljoonaan sähköauton akkuun joka vuosi.

Tehdas alkaa tuottaa kemikaaleja akkuja varten noin vuoden kuluttua. Tehtaassa ei valmisteta akkuja. Kemikaalit myydään akkuvalmistajille ulkomailla.

Äidinkielen päivä

Äidinkielen tunnin lukupiiri.
Äidinkieli on osa identiteettiä. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Perjantaina on vietetty kansainvälistä äidinkielen päivää. Oma äidinkieli on jokaiselle ihmiselle tärkeä.

Maailmassa puhutaan noin 6000 kieltä. Yli 40 prosenttia kielistä on kuitenkin vaarassa kadota.

Joka toinen viikko maailmasta kuolee yksi kieli. Kielen mukana kuolee myös historiaa, kulttuuria ja identiteettiä.

Viikonlopun sää

Kumisaappaat vesilätäkössä.
Lauantaina tarvitaan kumisaappaita. Kuva: Hanna Matikainen / Lehtikuva

Lauantai on Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa sateinen päivä. Vettä voi sataa tosi paljon.

Sunnuntaina sateet loppuvat ja sää on jopa aurinkoista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä