Perjantai 21.6.2019 (radio)


Juhannusaatto

Juhannuskokko Mäntyharjulla 2012
Tänä vuonna juhannuskokkoja sai polttaa vain pohjoisessa. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Tänään perjantaina vietetään juhannusaattoa. Juhannuksen vietto on sujunut rauhallisesti.

Juhannuskokkoja poltetaan vain pohjoisessa. Etelässä juhannuskokkoja ei saa polttaa metsäpalovaroituksen takia. Maa on niin kuivaa, että tuli voi helposti levitä ja sytyttää metsää.

Juhannusaaton sää on ollut vaihteleva. Osassa maata on ollut yli 30 astetta lämmintä, osassa maata on ollut kovia ukkosia ja Lapissa on ollut kylmä.

EU-maiden johtajat

Antti Rinne
Myös Suomen pääministeri Antti Rinne oli EU-maiden johtajien kokouksessa. Kuva: Aris Oikonomou / AFP

EU-maiden johtajien kokous on loppunut ilman päätöksiä. EU-maiden johtajat eivät pystyneet päättämään, ketkä valitaan Euroopan unionin tärkeisiin tehtäviin.

EU:n pitää valita esimerkiksi uusi komission puheenjohtaja, joka johtaa unionin työtä. Nykyinen puheenjohtaja on Jean-Claude Juncker. Puheenjohtaja vaihtuu, koska tänä vuonna järjestettiin Euroopan parlamentin vaalit.

EU-maiden johtajilla on uusi kokous viikon kuluttua. He yrittävät silloin päättää, ketkä valitaan tärkeisiin EU-virkoihin.

Persianlahden tilanne

Airbus A321
Saksalainen Lufthansa on yksi niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät nyt lennä Persianlahden yllä. Kuva: Susan & Allan Parker / AOP

Tilanne kiristyy Persianlahden ympäristössä.

Iran on ampunut alas amerikkalaisen lennokin. Lennokissa ei ollut ihmisiä.

USA sanoo, että lennokki oli kansainvälisessä ilmatilassa. Iranin mielestä lennokki oli Iranin ilmatilassa.

Monet lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet, että ne eivät nyt lennä Persianlahden yli. Myös Finnair välttää lentoja alueella.

Britannian konservatiivit

Boris Johnson ja Jeremy Hunt
Boris Johnson tai Jeremy Hunt on Britannian seuraava pääministeri. Kuva: Dinendra Haria / AOP, Daniel Leal-Olivas / AFP, Tiina jutila / Yle

Britannian konservatiivipuolueen puheenjohtajakilpailu etenee.

Kilpailussa on mukana enää 2 ehdokasta. He ovat entinen ulkoministeri Boris Johnson ja nykyinen ulkoministeri Jeremy Hunt.

Heinäkuun lopussa selviää, kumpi on konservatiivipuolueen uusi puheenjohtaja. Puheenjohtajasta tulee myös Britannian pääministeri.

Edellinen puheenjohtaja ja pääministeri Theresa May päätti erota, koska hän ei onnistunut hoitamaan Britannian EU-eroa eli brexitiä.

Juhannustaika

7 kukkalajia tyynyn päällä.
Pane kukat tyynyn alle, niin näet unessa tulevan puolison. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Lauantaina vietetään juhannuspäivää. Juhannuspäivänä sää on viileämpi kuin juhannusaattona.

Ennen juhannuspäivää on vielä juhannusyö. Se on taikojen aikaa. Jos esimerkiksi panee 7 erilaista kukkaa tyynyn alle, näkee unessa tulevan puolison. Niin Suomessa ainakin ennen uskottiin.

Hyvää juhannusta kaikille!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä