Perjantai 22.10.2021 (radio)


Koronarokotukset

Kuvassa on Kirsi Varhila heinäkuussa 2020.
Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila. Kuva: Silja Viitala / Yle

Viranomaiset miettivät uusia keinoja, jotta nuoret ottavat koronarokotuksia.

Kansliapäällikkö Kirsi Varhila sanoo, että yksi keino on rokotusbussi. Suunnitelma on, että rokotusbussi kiertää alueilla, joilla matka rokotuspaikkaan muuten voi olla pitkä.

Varhila sanoo, että nuoria voidaan tavoittaa myös esimerkiksi jääkiekko- ja jalkapallo-otteluissa.

Varhila kertoo, että viranomaiset ovat jo esimerkiksi tehneet rokotusmainoksia Tinderiin.

Suomessa noin 77 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut 2 koronarokotusta.

Nuorten koronarokotukset ovat kuitenkin hidastuneet. Erityisesti nuoret aikuiset eli 20-40 -vuotiaat ovat ottaneet koronarokotuksia laiskasti.

TE-toimistojen verkkolähetykset

Palvelujohtaja Mari Tuomikoski Pohjois-Pohjanmaan te-toimistolta
Palvelujohtaja Mari Tuomikoski Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistosta. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Firmat etsivät työntekijöitä uudella tavalla. Firmat esittelevät avoimia työpaikkoja TE-toimistojen verkkolähetyksissä.

Verkkolähetyksiä on kokeiltu esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistossa. Toimiston palvelujohtaja Mari Tuomikoski sanoo, että TE-toimiston pitää pysyä mukana, kun viestintä kehittyy.

TE-toimiston verkkolähetyksen avulla tieto avoimista työpaikoista leviää hyvin. Se on firmoille tärkeää, koska monilla aloilla on pulaa työntekijöistä.

Kuolemantapaus kuvauksissa

Alec Baldwin.
Näyttelijä ja Hollywood-tähti Alec Baldwin. Kuva: Angela Weiss / AFP

USA:ssa on sattunut epätavallinen kuolemantapaus. 42-vuotias nainen kuoli lännenelokuvan kuvauksissa.

Nainen ammuttiin aseella, jota käytetään elokuvissa. Myös elokuvan ohjaaja loukkaantui.

Asetta käytti näyttelijä Alec Baldwin. Hän on kuuluisa Hollywood-tähti.

Elokuvan kuvaukset on keskeytetty, ja poliisi tutkii tapausta.

Perjantain syysmyrsky

Arabianrannassa vesi noussut puistoon.
Myrsky peitti rantapuistoja vedellä. Kuva: Juha Blomberg / Yle

Suomessa on ollut perjantaina syysmyrsky.

Helsingissä vesi nousi rannoille ja peitti rantapuistoja. Porvoossa joki tulvi kaduille, ja katuja piti sulkea.

Kova tuuli haittasi myös työntekoa satamissa. Tuuli esimerkiksi kaatoi kontteja Kotkan satamassa, eikä satamanostureita voitu käyttää kovassa tuulessa.

Syysmyrsky katkaisi myös sähköjä eri puolilla Suomea. Tuhannet kodit olivat perjantaina ilman sähköä.

Lauantain sää

sääkartta

Vielä ennuste lauantain säästä.

Matalapaine väistyy itään ja tuuli heikkenee.

Länsirannikolla ja idässä tulee paikoin vähäisiä räntä- tai vesisateita.

Muualla on poutaista ja osittain myös aurinkoista.

Pohjoisesta alkaa virrata kylmempää ilmaa myös etelään.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä