Perjantai 22.11.2019 (radio)

Postilakon selvitysryhmä aloitti työn

Pöydän ympärillä PAM:n entinen puheenjohtaja Ann Selin (edessä vasemmalla), valtiosihteeri Raimo Luoma sekä entinen valtakunnansovittelija Jukka Ahtela. Pöydän toisella puolella istuivat entinen SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen (vasemmalla), eläköitynyt EK:n työmarkkinajohtaja Lasse Laatunen sekä valtiosihteeri Valtteri Aaltonen (pöydän takana oikealla).
Työryhmä aloitti perjantaina. Kuva: Seppo Samuli / Lehtikuva

Työryhmä, joka perustettiin postilakon takia, on aloittanut työn. Työryhmä aloitti kokouksen perjantaina aamulla. Työryhmä miettii, miten postin työriita voidaan ratkaista.

Jos postin työriita jatkuu, alkaa ensi viikolla monia tukilakkoja. Esimerkiksi bussit eivät ehkä kulje Helsingin seudulla maanantaina, jos postin työriita jatkuu. Kaikki laivat eivät pääse merelle, jos työriita jatkuu. Lentokenttien henkilökunnasta osa menee lakkoon, jos postin työriita jatkuu.

Turvapaikkapäätöksiä käydään läpi uudelleen

Maahanmuuttoviraston kyltti Helsingissä.
Maahanmuuttovirasto.

Suomi tarkastaa uudelleen turvapaikkapäätöksiä. Maahanmuuttovirasto tarkastaa uudelleen noin 500 kielteistä turvapaikkapäätöstä. Päätökset tarkastetaan, koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin sanoi viime viikolla, että Suomi on rikkonut ihmisoikeussopimusta yhdessä päätöksessä.

Maahanmuuttovirasto tarkastaa uudelleen kielteisiä päätöksiä, ettei Suomi riko uudelleen ihmisoikeussopimusta. Jos päätöksissä huomataan puutteita, turvapaikanhakija saa tehdä uuden hakemuksen.

Häiriö esti puhelut ja yhteydet Telian verkossa

Nainen käyttää älypuhelinta.
Laaja häiriö mykisti Telian puhelinliittymiä. Kuva: Mikael Kokkola / Yle

Telian matkapuhelinverkossa on ollut perjantaina iltapäivällä laaja häiriö. Puhelut eivät aina yhdistyneet Telian liittymiin eikä Telian liittymistä voinut soittaa puheluita. Mobiilidata ei toiminut.

Koska mobiilidata ei toiminut, ei puhelimilla voinut ostaa esimerkiksi bussilippua. Myös hätäpuheluiden soittamisessa oli häiriöitä Telian verkossa.

Uusia paloturvasuosituksia vuokramökeille

Palotarkastaja tarkastaa palovaroitinta.
Palotarkastaja tarkastaa palovaroitinta. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Onnettomuustutkintakeskus on antanut uusia suosituksia vuokramökkien paloturvallisuudesta. Onnettomuustutkintakeskus sanoo, että mökkien sähkötyöt pitää tehdä kunnolla, että ne ovat turvallisia.

Sähkötöitä saa tehdä vain ammattilainen, jolla on lupa tehdä sähkötöitä. Poistumisteitä pitää olla tarpeeksi ja ne pitää merkitä selvästi, että mökistä pääsee ulos, jos syttyy tulipalo. Mökeissä pitää myös olla palovaroittimia nykyistä enemmän.

Onnettomuustutkintakeskus on antanut uusia suosituksia paloturvallisuudesta, koska Kittilän Levillä ihmisiä kuoli keväällä vuokramökin tulipalossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä