Perjantai 22.2.2019 (radio)


Sote etenee

Ville Niinistö, Annika Lapintie, Markus Lohi ja Mia Laiho.
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan jäseniä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Sote-uudistus on mennyt vähän eteenpäin. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja.

Perjantaina eduskunnassa kuultiin, mitä perustuslakivaliokunta sanoo uudistuksesta. Valiokunta haluaa hallituksen ehdotuksiin joitakin muutoksia.

On epävarmaa, ehtiikö eduskunta käsitellä muutokset ja hyväksyä sote-uudistuksen ennen vaaleja. Vaalit ovat jo huhtikuussa.

Jos sote-uudistus ei ole valmis ennen vaaleja, koko uudistuksen tulevaisuus on epävarma.

Pääkaupunkiseutu kasvaa

kahvila aleksanterinkadulla Helsingissä
Helsingin asukaiden määrä kasvaa. Kuva: AOP

Erot eri alueiden välillä kasvavat Suomessa, kun verrataan asukkaiden määrää.

Asukkaiden määrä kasvaa 3 suurimmalla kaupunkialueella eli Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla. Esimerkiksi Helsingin seudulla on vuonna 2040 noin 300 000 asukasta enemmän kuin nyt. Yli 60 prosenttia Helsingin seudun uusista asukkaista on maahanmuuttajia.

Muualla Suomessa asukkaiden määrä vähenee. Monet muuttavat Helsingin seudulle. Samaan aikaan syntyvyys vähenee, eli suomalaiset saavat vähemmän lapsia kuin ennen.

Tiedot ovat konsulttitoimisto MDI:n selvityksestä.

Venezuelassa riidellään

Pahvilaatikoissa odottaa Kolumbian puolella Venezuelaan meneviä elintarvikkeita ja muuta apua.
Venezuelassa riidellään siitäkö, saako maahan tuoda avustuspaketteja rajan yli. Kuva: Ernesto Guzman jr / EPA

Tilanne Etelä-Amerikan Venezuelassa pahenee. Yksi ihminen kuoli ja monta loukkaantui, kun sotilaat ampuivat kohti ihmisiä lähellä Brasilian rajaa.

Ihmiset halusivat, että raja pysyy auki, niin että Brasiliasta voidaan tuoda avustustavaroita Venezuelaan. Venezuelan presidentti Nicolás Maduro on määrännyt, että raja pitää sulkea.

Riita on osa Venezuelan poliittista taistelua. Presidentti Maduron vastustaja Juan Guaidó tekee työtä sen puolesta, että Venezuelan rajat pysyvät auki ja maahan tuodaan apua.

Pakkanen loppuu

Kolme sääkarttaa, joissa näkyy lämpötilojen muutos.
Lauantaiaamun sää on ihan erilainen kuin perjantaiaamun sää. Kuva: Säätoimitus / Yle

Pakkanen vaihtuu viikonloppuna plusasteiksi koko maassa.

Lapin Muoniossa oli perjantaiaamuna 35 astetta pakkasta. Lauantaiaamuna Muoniossa on ehkä 5 astetta lämmintä. Lämpötila siis nousee yhdessä päivässä 40 astetta.

Kun sää lämpenee, lumi sulaa. Länsi-Suomesta ja Etelä-Suomesta lumi sulaa ehkä kokonaan alle 2 viikossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä