Perjantai 22.3.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä bakteeria tullilaboratorio löysi pakasteista?

Oikea vastaus:

Listeriabakteeria.

2.Oliko pakasteissa paljon tätä bakteeria?

Oikea vastaus:

Ei ollut. Pakasteet voitiin myydä.

3.Miten bakteerin saa pois ruuasta?

Oikea vastaus:

Listerian saa pois ruuasta niin, että kuumentaa ruuan.

4.Mikä maa järjestää sotaharjoituksen pohjoisessa?

Oikea vastaus:

Ruotsi.

5.Näkyykö harjoitus Suomessa?

Oikea vastaus:

Kyllä. Ruotsin ja Suomen sotilaslentokoneet lentävät Lapin taivaalla.

6.Missä on tapahtunut vakava bussionnettomuus?

Oikea vastaus:

Ghanassa, Afrikassa.

7.Kuinka monta uhria onnettomuudessa oli?

Oikea vastaus:

Noin 60 ihmistä kuoli ja noin 30 ihmistä loukkaantui.

8.Mihin asti Britannia sai lisäaikaa brexitiä varten?

Oikea vastaus:

22.5. asti. Lisäaika loppuu kuitenkin jo 12.4., jos Britannian parlamentti ei hyväksy erosopimusta.

9.Miksi Britannia pyysi lisäaikaa?

Oikea vastaus:

Britannian poliitikot eivät osaa päättää, miten brexit hoidetaan.

10.Mikä juhla kurdeilla on nyt keväällä?

Oikea vastaus:

Kevään juhla aloittaa kurdien uuden vuoden, ja samalla vietetään kurdien kansallispäivää.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä