Perjantai 22.3.2019 (radio)


Pakasteissa listeriabakteeria

Bakteerin viljelyä laboratoriossa.
Tullilaboratorio tutkii ruokatuotteita. Kuva: Tullilaboratorio

Tullilaboratorio on löytänyt pakasteista listeriabakteeria. Listeriabakteeria oli hedelmissä, marjoissa ja vihanneksissa, jotka tuotiin ulkomailta Suomeen pakasteina.

Pakasteissa oli listeriabakteeria kuitenkin niin vähän, että kaupat saivat myydä ne. Listeriabakteeri lähtee ruuasta pois, kun ruoka kuumennetaan. Huuhtelu vedellä ei riitä.

Vanhukset ja odottavat äidit sairastuvat helpoiten listeriabakteerin takia.

Tullilaboratorio löysi listeriabakteeria hedelmistä ensimmäistä kertaa.

Lapissa sotaharjoitus

F/A-18 Hornet-hävittäjä
Armeijan lentokoneita lentää Lapin taivaalla sotaharjoituksen aikana. Kuva: Jiji Press / EPA

Pohjoisessa on sotaharjoitus. Ruotsi järjestää sotaharjoituksen, johon osallistuu myös muita maita. Myös Suomi on harjoituksessa mukana.

Harjoituksen pääpaikka on Pohjois-Ruotsi. Ruotsin ja Suomen sotilaslentokoneet harjoittelevat yhdessä myös Suomen puolella.

Sotilaslentokoneet lentävät harjoituksen aikana Lapin taivaalla. Harjoituslennot jatkuvat ensi keskiviikkoon asti.

Ghanassa bussionnettomuus

Katunäkymä Ghanassa.
Ghanassa on paljon bussiliikennettä. Kuva: AOP

Afrikan Ghanassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Noin 60 ihmistä kuoli, kun 2 bussia törmäsi toisiinsa.

Kuolleiden määrä voi kasvaa, koska osa loukkaantuneista on tosi huonossa kunnossa. Loukkaantuneita on noin 30.

Onnettomuus tapahtui yöllä. Törmäyksessä toinen busseista syttyi tuleen. Kummassakin bussissa oli noin 50 matkustajaa.

Brexit siirtyy

Britannian pääministeri Theresa May tiedotustilaisuudessa Brysselissä 21. maaliskuuta.
Britannian pääministeri Theresa May. Kuva: Emmanuel Dunand / AFP

Britannian EU-ero eli brexit siirtyy.

Britannian pääministeri Theresa May pyysi Euroopan unionilta lisää aikaa eron järjestämiseen.

EU-maiden johtajat antoivat lisäaikaa 22. päivä toukokuuta asti. Ehtona on, että Britannian parlamentti hyväksyy erosopimuksen ensi viikolla.

Jos parlamentti ei hyväksy erosopimusta, lisäaika loppuu 12. päivä huhtikuuta.

Tarkoitus oli, että brexit tapahtuu jo maaliskuun lopussa. Britannian poliitikot eivät kuitenkaan osaa päättää, miten brexit hoidetaan.

Kurdien uusi vuosi

Kurdien uusi vuosi on alkanut. Kurdit juhlivat uutta vuotta, kun on kevätpäiväntasaus. Silloin päivästä tulee pitempi kuin yö.

Kevään juhla on kurdeille myös kansallispäivä. Sitä viettävät kurdit eri maissa. Myös Suomen kurdit ovat juhlineet uutta vuotta ja kurdien kansallispäivää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä