Perjantai 22.5.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi monet eivät halua nyt ostaa asuntoa?

Oikea vastaus:

Koska taloudessa menee huonosti.

2.Miten tilanne vaikuttaa asuntojen hintoihin?

Oikea vastaus:

Hinnat ehkä laskevat vähän.

3.Miksi polkupyörien myynti on kasvanut paljon?

Oikea vastaus:

Ihmisillä on ehkä ollut enemmän aikaa pyöräillä.

4.Minkä muun tuotteen myynti on myös kasvanut?

Oikea vastaus:

Sähköpotkulautojen.

5.Milloin hammaslääkäri voi nukuttaa potilaan?

Oikea vastaus:

Jos potilaalla on paljon paikattavaa. Hampaat ovat tosi huonossa kunnossa.

6.Minkälaisessa kunnossa lasten hampaat ovat Suomessa?

Oikea vastaus:

Aiempaa useamman lapsen hampaat ovat huonossa kunnossa.

7.Onko lasten hampaiden reikiintyminen Suomessa tavallista vai harvinaista?

Oikea vastaus:

Se on tavallista. Lasten hampaiden reikiintyminen on Suomessa yleinen ongelma.

8.Montako koronaviruskuolemaa Suomessa raportoitiin perjantaina?

Oikea vastaus:

0 kuolemaa, eli ei yhtään.

9.Montako koronavirustartuntaa Suomessa raportoitiin torstaina?

Oikea vastaus:

50 tartuntaa. (Perjantaina 44, mikä oli 6 vähemmän kuin torstaina eli 44+6=50)

10.Missä on lämpimintä lauantaina?

Oikea vastaus:

Pohjois-Pohjanmaalla.

11.Kuinka lämmin?

Oikea vastaus:

20 astetta.

12.Tuleeko sunnuntaina rankkasateita?

Oikea vastaus:

Ei, vaan heikkoja sateita.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä