Perjantai 22.5.2020 (radio)


Asuntokauppa hiljeni

Asuntoesittely Katajanokalla Helsingissä
Asuntoesittely. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Koronatilanne on hiljentänyt asuntokauppaa. Monet ihmiset eivät halua nyt ostaa asuntoa. Monet ihmiset ovat varovaisia, koska taloudessa menee huonosti.

Hypoteekkiyhdistys on pankki, joka on erikoistunut asuntolainoihin. Hypoteekkiyhdistys sanoo, että asuntojen hinnat voivat laskea vähän, koska ihmiset ostavat nyt vähemmän asuntoja.

Ensiasunnon ostajille tilanteesta voi olla hyötyä. Pieniä asuntoja voi olla helpompi nyt ostaa.

Polkupyöräkauppa vilkastui

Polkupyöräkauppa alkaa vilkastua.
Polkupyöriä kaupassa. Kuva: YLE / Kirsi Brück

Polkupyöriä myydään nyt paljon. Pyöräkaupoista kerrotaan, että polkupyörien myynti on kasvanut paljon. Ihmiset ostavat polkupyöriä ehkä siksi, että monet harrastukset ovat loppuneet koronatilanteen takia. Monilla on nyt ollut aikaa pyöräillä ja liikkua luonnossa.

Esimerkiksi pyöränvalmistaja Helkama kertoo, että polkupyörien myynti on kasvanut tänä keväänä 70 %.

Polkupyörien lisäksi ihmiset ovat ostaneet aiempaa enemmän sähköpotkulautoja.

Lasten hampaat reikiintyvät

Lapsi hammashoitolassa
Lapsi hammashoitolassa. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Aiempaa useampien lasten hampaat ovat huonossa kunnossa. Hammaslääkärit hoitavat lasten hampaita aiempaa enemmän nukutuksessa. Potilas voidaan nukuttaa silloin, jos hammaslääkärin pitää paikata monta hammasta.

Erikoishammaslääkäri Päivi Rajavaara sanoi Ylen haastattelussa, että lasten hampaiden reikiintyminen on Suomessa yleinen ongelma.

Poikkeusolojen aikana moni ehkä syö enemmän välipaloja ja herkkuja, koska kotona ollaan paljon. Myös hampaiden pesu voi silloin helpommin unohtua. Hampaat pitää pestä aamulla ja illalla.

Perjantaina ei yhtään koronakuolemaa

Tyhjä sairaalasänky vanhusten palvelutalossa.
Sänky hoivakodissa. Kuva: Malin Valtonen / Yle

Suomessa ei tänään perjantaina ole raportoitu yhtään uutta koronaviruskuolemaa.

Eilen torstaina koronaviruskuolemia raportoitiin 2. Tänään perjantaina niiden määrä on 0.

Myös koronavirustartuntojen määrä on laskenut. Tänään perjantaina uusia tartuntoja on raportoitu 44, eli 6 vähemmän kuin torstaina.

Lauantaina on lämmintä

Kevätkukkia siirtolapuutarhassa.
Aurinko saa kasvit kasvamaan ja kukat kukkimaan. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Sää on lauantaina aurinkoinen ja lämmin koko Suomessa. Lämpötila on 14 ja 18 asteen välillä. Pohjois-Pohjanmaalla lämpötila nousee 20 asteeseen.

Sunnuntaina lännestä tulee heikkoja vesisateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä