Perjantai 22.6.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi sähköt olivat poikki eri puolilla Suomea?

Oikea vastaus:

Kova tuuli kaatoi puita sähköjohtojen päälle.

2.Missä junaliikenne oli poikki jonkin aikaa?

Oikea vastaus:

Itä-Suomessa Iisalmen ja Kuopion välillä.

3.Keitä pääministeri Sipilä tapaa sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Hän tapaa muita EU-johtajia.

4.Missä tapaaminen on?

Oikea vastaus:

Brysselissä.

5.Mistä tapaamisessa keskustellaan?

Oikea vastaus:

Maahanmuutosta ja pakolaisista.

6.Saatiinko uusia perunoita tänä vuonna myöhään?

Oikea vastaus:

Ei, uusia perunoita saatiin aikaisin.

7.Miksi suomalaiset haluavat uusia perunoita juhannuspöytään?

Oikea vastaus:

Uudet perunat eli varhaisperunat ovat alkukesän herkku.

8.Miksi juhannuksena on tehty taikoja?

Oikea vastaus:

Ne auttavat, kun etsii rakkautta ja kumppania.

9.Mitä pitää tehdä, että näkee tulevan puolison unessa?

Oikea vastaus:

Pitää panna 7 erilaista kukkaa tyynyn alle juhannusyönä.

10.Onko muuta keinoa?

Oikea vastaus:

Kyllä on. Tyynyn alle voi panna myös saunavihdan.

11.Miten voi nähdä, miltä näyttää ihminen, jonka kanssa menee joskus naimisiin?

Oikea vastaus:

Pitää katsoa juhannusyönä kaivoon, mieluiten alasti.

12.Mikä auttaa, jos taika ei auta?

Oikea vastaus:

Tinder.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä