Perjantai 23.11.2018 (radio)

Suomessa on paljon silvottuja tyttöjä ja naisia

naisen sukuelimen ympärileikkaustapoja, grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka, FGM

Terveysviranomaiset ovat tutkineet, kuinka paljon Suomessa on tyttöjä ja naisia, joille on tehty ympärileikkaus.

Heitä on Suomessa noin 10 000. Suurin osa heistä on alun perin Somaliasta tai kurdialueilta.

Lisäksi Suomessa asuu noin 3000 tyttöä tai naista, jotka ehkä joutuvat ympärileikkaukseen. Ympärileikkaus tarkoittaa sukuelinten silpomista.

Suomessa tyttöjen sukuelinten silpominen on rikos. Tytöt lähetetään ulkomaille toimenpidettä varten.

Suomessa halutaan estää tyttöjen silpominen.

Suomen väkiluku on yli 5,5, miljoonaa

Pieni vauva vilttiin käärittynä.
Suomessa kuolee ihmisiä enemmän kuin syntyy.

Suomen väkiluku on laskettu. Suomalaisia on nyt 5 521 533.

Suomen väkiluku kasvaa, koska Suomeen muuttaa enemmän ihmisiä kuin täältä muuttaa pois.

Suomessa syntyy vähemmän ihmisiä kuin täällä kuolee.

Reidar Särestöniemen maalaus


Reidar Särestöniemi: Kielto ja kaipaus, 1967.
Reidar Särestöniemen maalaus Kielto ja kaipaus Kuva: Arto Liiti / Särestöniemi-museo

Reidar Särestöniemi on kuuluisa suomalainen taiteilija. Särestöniemen maalauksia on harvoin myynnissä.

Eilen Helsingissä oli taidehuutokauppa. Siellä myytiin Särestöniemen maalaus Kielto ja kaipaus.

Maalaus kuvaa Reidar Särestöniemen ja runoilija Yrjö Kaijärven rakkaussuhdetta.

Huutokaupassa ostaja maksoi taulusta 80 000 euroa.

TV:stä tuttu Matti Rönkä sai palkinnon


Ylen uutisjuontaja Matti Rönkä
Matti Rönkä lukee televisiossa Ylen uutisia. Silloin Matilla on tietysti puku päällä. Kuva: Outi Kuitunen/ Yle

Ylen tv-uutisten juontaja Matti Rönkä on saanut Selkeä puhuja -palkinnon.

Kuuloliitto valitsee joka vuosi yhden tunnetun suomalaisen, joka puhuu selkeästi. Kuuloliitto kiittää Matti Rönkää, koska hän puhuu rauhallisesti ja selkeästi.

Suomessa on paljon ihmisiä, joiden kuulo on heikentynyt.

Viikonloppuna on aurinkoista

Lämpötilakarttoja
Viikonloppuna on aurinkoista koko maassa. Kuva: Yle

Sää on viikonloppuna aurinkoinen. Pohjoisessa sataa vähän lunta.

Etelä- ja Länsi-Suomessa on päivällä muutama aste lämmintä. Yöllä on pakkasta koko maassa.

Lapissa on pakkasta myös päivällä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä