Perjantai 23.3.2018 (radio)


Terroriteko Ranskassa

Supermarket jossa otettiin panttivankeja.
Mies otti panttivankeja supermarketissa. Kuva: Guillaume Horcajuelo / EPA

Ranskassa on tapahtunut terroriteko.

Mies tappoi 3 ihmistä ranskalaisessa pikkukaupungissa. Lisäksi hän otti panttivankeja supermarketissa. Mies itse kuoli, kun poliisi hyökkäsi kauppaan.

Mies sanoi, että hän tukee terroristijärjestö Isisiä.

USA:n tullimaksut

Massisivissa rullia terästä, rullien välissä kävelee mies kypärä päässään.
USA perii tullimaksuja esimerkiksi kiinalaisesta teräksestä. Kuva: Linfeng/ EPA-EFE

Euroopan unioni on saanut USA:lta uutta tietoa tullimaksuista.

USA on kertonut, että se ei vielä ala ottaa tullimaksuja eurooppalaisesta teräksestä ja alumiinista. Presidentti Donald Trump päättää toukokuussa, jatkuuko EU-maiden tullivapaus.

Trump määräsi tullimaksut ulkomaiselle teräkselle ja alumiinille pari viikkoa sitten. Siksi ulkomaisen teräksen hinta nousee USA:ssa. Trump toivoo, että USA:n tehtaat alkavat käyttää enemmän amerikkalaista terästä.

Tullimaksut vähentävät kauppaa maiden välillä. Siksi Euroopan unioni haluaa, että USA:n tullimaksut eivät koske EU-maita.

Helsinki-Vantaan lentoasema

Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula.
Helsinki-Vantaan lentoasema on matkustajien mielestä Pohjois-Euroopan paras. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Helsinki-Vantaan lentoasema on valittu Pohjois-Euroopan parhaaksi lentokentäksi.

Tieto on kyselystä, johon miljoonat ihmiset maailman eri lentokentillä vastasivat. Kyselyn teki tutkimusfirma Skytrax.

Koko maailman paras lentokenttä on Changin lentokenttä Singaporessa.

Selkäkipujen hoito

Nainen pitelee selkäänsä.
Selkäkipu on yleinen vaiva. Kuva: Paula Koskinen / Yle

Monet kärsivät selkäkivusta.

Selkäkipuja hoidetaan kuitenkin usein väärin. Monet esimerkiksi syövät paljon kipulääkkeitä.

Professori Jaro Karppinen sanoo, että monet hoidot ovat turhia. Selkäkipuja hoidetaan liian usein esimerkiksi kirurgian avulla. Potilas ei usein tarvitse leikkausta.

Professori Karppinen sanoo, että selkäkipujen syy on usein se, että ihminen ei käytä selkää oikein. Siksi paras lääke selkäkipuun on liikunta. Fysioterapia ja harjoittelu auttavat monia potilaita.

Sarpaneva-näyttely

Festivo sarjaa
Festivo-sarjan esineitä on monessa suomalaisessa kodissa. Kuva: Pietinen / Designmuseo

Designmuseossa Helsingissä on uusi näyttely. Näyttely esittelee suunnittelija Timo Sarpanevan töitä.

Sarpaneva suunnitteli esineitä esimerkiksi Iittalan lasitehtaalle. Monessa suomalaisessa kodissa on esineitä, jotka Sarpaneva on suunnitellut.

Sarpaneva tunnettiin myös ulkomailla. Sarpanevan ura jatkui yli 50 vuotta. Hän kuoli vuonna 2006.

Sarpaneva-näyttely jatkuu Designmuseossa syyskuuhun asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä