Perjantai 23.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Olympialaisten avajaiset

Ihmiset kuvaavat valaistuja olympiarenkaita auringon laskiessa Tokiossa 22. heinäkuuta.
Tokio on nyt olympiakaupunki. Kuva: Philip Fong / AFP

Olympialaiset on avattu. Avajaisia vietettiin Japanin pääkaupungissa Tokiossa perjantaina.

Uimari Ari-Pekka Liukkonen ja ampuja Satu Mäkelä-Nummela kantoivat Suomen lippua, kun Suomen joukkue saapui stadionille. Suomen joukkueessa on 45 urheilijaa.

Tokion olympialaiset piti järjestää jo vuosi sitten. Ne kuitenkin siirrettiin koronan takia. Nyt olympialaiset järjestetään, mutta koronan takia ilman yleisöä.

Suomessa olympialaisia voi seurata TV2:sta ja Yle Areenasta.

Koululaisten koronarokotukset

Nainen saa koronarokotuksen.
Yläkoululaisten koronarokotukset alkavat ehkä heti syksyllä. Kuva: /All Over Press

Suomessa suunnitellaan koululaisten koronarokotuksia.

Rokotetutkimuskeskuksen johtaja Mika Rämet arvioi, että yläkoululaisten koronarokotukset voivat alkaa pian. Yläkoululaisilla tarkoitetaan 12-15 -vuotiaita.

Yläkoululaisten koronarokotukset alkavat ehkä samaan aikaan, kun koulut alkavat. Koulut alkavat noin 3 viikon kuluttua.

Rämetin mielestä on mahdollista, että koululaiset saavat koronarokotukset kouluterveydenhuollosta. Rämät sanoo, että yläkouluikäinen osaa jo itse päättää, ottaako hän koronarokotuksen.

Mika Rämet kertoo myös, että alakouluikäisten eli alle 12-vuotiaiden lasten rokottamista tutkitaan. Jos alakoululaiset päätetään rokottaa koronaa vastaan, rokotukset alkavat vasta ensi vuoden puolella eli koulujen kevätlukukaudella.

Suomen koronaluvut

Mieheltä otetaan koronatesti
Koronatestipisteillä on paljon asiakkaita. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Koronatartuntojen määrä kasvaa. Perjantaina kerrottiin, että Suomessa on 412 uutta koronatartuntaa.

Uusia koronakuolemia ei ole viime päivinä ilmoitettu.

Melkein 65 prosenttia suomalaisista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen, ja 30 prosenttia suomalaisista on saanut molemmat koronarokotukset.

Postinjakajan rikosepäily

Postinkantaja
On epätavallista, että postinjakajaa epäillään rikoksesta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisi epäilee, että postinjakaja teki rikoksen Porissa, Länsi-Suomessa.

Postinjakaja jätti jakamatta noin 2000 lähetystä. Lähetykset löytyivät pukukaapista.

Poliisi sanoo, että postinjakaja oli nuori ja kokematon. Hän ei ole enää töissä Postissa.

Viikonlopun sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sää lämpenee viikonloppuna.

Etelässä on sunnuntaina ehkä jo hellettä. Lämpötila on siis yli 25 astetta.

Pohjoisessa on vielä sunnuntaina viileämpää ja vettä voi vähän sataa.

Ensi viikon alussa sää lämpenee myös pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä