Perjantai 23.8.2019 (radio)


Perjantain sateet

Rautatieaseman metrolaituri tulvi 23. elokuuta rankkasateen seurauksena.
Vesi pysäytti metroliikenteen Helsingin keskustassa. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Perjantaina on satanut paljon.

Helsingin seudulla sade on haitannut liikennettä. Esimerkiksi metro ei ole kulkenut Helsingin keskustassa, koska sadevettä pääsi metron teknisiin tiloihin.

Ylen meteorologi Matti Huutonen arvioi, että Helsingin seudulla voi sataa yhdessä päivässä yhtä paljon kuin tavallisesti kuukaudessa.

Myös muualla Suomessa perjantai on ollut tosi sateinen päivä.

Pasilan asema

Juna kulkee Triplan tornien ali Pasilassa.
Pasilan uusi juna-asema on pian valmis. Kuva: Liisa Takala / Yle

Helsingissä avataan Pasilan uusi juna-asema 2 kuukauden kuluttua.

Rakennustyöt Pasilassa ovat jatkuneet 6 vuotta, ja tilapäinen asema on ollut käytössä 2 vuotta. Nyt matkustajia odottaa aivan uusi asemarakennus.

Lokakuussa avataan myös Tripla-kauppakeskus. Triplaan tulee kauppakeskuksen lisäksi esimerkiksi hotelli ja toimistoja.

Helsingissä on jo monta kauppakeskusta. Kauppiaat kuitenkin uskovat, että asiakkaita riittää myös Triplaan. Pasilassa liikkuu paljon ihmisiä, koska alueella on paljon työpaikkoja.

Lontoon eläintarha

Sammako lusikassa.
Kuva: Eurovision

Britanniassa Lontoon eläintarhassa on nyt kiire. Eläintarha punnitsee tuhansia eläimiä.

Lontoon eläintarhassa on melkein 20 000 eläintä, mutta eläintarhan ei tarvitse punnita aivan kaikkia eläimiä. Joskus riittää, että samanlaisten eläinten joukosta punnitaan vain yksi.

Eläimet punnitaan niin, että ne houkutellaan vaa'an päälle ruualla. Punnitusoperaatio jatkuu viikon ajan.

Lontoon eläintarha on maailman vanhin tieteellinen eläintarha. Se punnitsee eläimet joka vuosi. Eläimen paino on hyvä tietää esimerkiksi siksi, että hoitaja osaa antaa sille oikean määrän lääkettä.

Lontoon eläintarha kertoo punnitustiedot myös muille eläintarhoille ympäri maailman.

Metsien sienet

Suuri kanttarelli kädessä
Kanttarelli on herkullinen sieni. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Suomen metsissä on nyt vähän sieniä. Syynä on kuivuus.

Tutkija Risto Jalkanen kertoo, että heinäkuu oli niin kuuma ja kuiva, että sienet eivät ole kasvaneet. Jalkanen sanoo, että sieniä on vähän koko Suomessa.

Jalkanen arvioi, että nyt on harvinaisen huono sienivuosi. Yhtä vähän sieniä oli noin 30 vuotta sitten, vuonna 1987.

Tilanne voi kuitenkin vielä parantua. Varsinkin Etelä-Suomessa sieniä voi vielä tulla, Jalkanen sanoo. Jos syksyn sää on normaali, sieniä voidaan kerätä vielä marraskuuhun asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä