Perjantai 23.9.2022 (radio)

Venäläisten pääsy Suomeen

Pääministeri Sanna Marin kyselytunnin jälkeisessä tiedotustilaisuudessa Eduskuntatalon Valtiosalissa Helsingissä 22. syyskuuta 2022.
Pääministeri Sanna Marin sanoo, että hallitus haluaa lopettaa venäläisten matkustuksen Suomeen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Hallitus haluaa lopettaa venäläisten matkat Suomeen. Tarkoitus on estää venäläisten matkustaminen Suomen kautta muualle Eurooppaan.

Hallitus on pyytänyt virkamiehiä selvittämään, miten venäläisturistien tulo voidaan estää. Virkamiehet tutkivat Schengen-sääntöjä ja Suomen lakia.

Venäläisten matkustus Suomeen voidaan ehkä kieltää EU:n Schengen-sääntöjen perusteella. Venäläisten maahantuloa voidaan ehkä rajoittaa sen takia, että venäläisten turismi Suomeen vahingoittaa Suomen kansainvälisiä suhteita.

Venäläiset Suomen rajalla

Venäjältä saapuvia autoja jonossa Vaalimaan raja-asemalla.
Liikennettä Nuijamaan raja-asemalla. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Venäläisten rajanylittäjien määrä on lisääntynyt Kaakkois-Suomessa. Myös Lapin itärajalla Niiralassa rajanylittäjien määrä on kasvanut.

Syy on ehkä Venäjän liikekannallepano keskiviikkona. Monet venäläiset miehet haluavat ehkä lähteä pois Venäjältä.

Eilen torstaina Suomeen tuli melkein 6000 venäläistä. Määrä melkein kaksinkertaistui viime viikon päivistä. Tulijoiden määrä kasvaa, mutta rajalla ei ole vielä ruuhkaa. Suomi seuraa tilannetta raja-asemilla.

Venäjän ja Georgian raja

En ung man som greps i samband med protesterna i Sankt Petersburg på onsdag kväll.
Poliisi on ottanut Venäjällä kiinni mielenosoittajia, jotka vastustavat liikekannallepanoa. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Raja-asemat Venäjän ja Georgian välillä ovat ruuhkautuneet pahasti. Rajanylitys voi kestää jopa 12 tuntia. Syy on ehkä Venäjän liikekannallepano. Monet venäläiset miehet lähtevät ehkä pois Venäjältä, että he eivät joudu sotaan.

Georgia on yksi muutamista maista, jonne venäläiset voivat matkustaa ilman viisumia. Siksi rajaliikenne Georgiaan on ruuhkautunut.

Venäjän puolella on raja-asemalle useiden kilometrien autojonot.

Matkatoimisto Detur

Matkatoimisto Detur Finland Oy Helsingin Eerikinkadulla 17. tammikuuta 2011.
Detur keskeyttää matkojen järjestämisen. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Matkatoimisto Detur keskeyttää matkojen järjestämisen. Detur peruu kaikki loppuvuoden matkat. Matkustajat, jotka ovat ulkomailla lomakohteissa, tuodaan takaisin Suomeen syyskuun loppuun mennessä.

Deturilla on ehkä talousongelmia. Hotellit ovat vaatineet Deturin asiakkailta maksuja yöpymisestä, vaikka asiakkaat ovat maksaneet koko loman. Hotellit ovat vaatineet asikkailta maksuja Turkissa, Rodoksella ja Kreetalla.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoo, että ihmisten ei tarvitse maksaa majoituksesta hotellille, koska ihmiset ovat jo maksaneet majoituksesta Deturille.

Sää

Lauantain sääkartta.
Lauantaina on enimmäkseen poutaa.

Lauantaina sää on enimmäkseen poutainen eli ei sada. Länsirannikolla ja maan itäosassa voi tulla yksittäisiä sadekuuroja. Lämpötila on 8 ja 14 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä