Perjantai 24.11.2017 (radio)

Egyptissä verinen isku moskeijaan

Kartta
Hyökkäys tehtiin Pohjois-Egyptissä lähellä Arishin kaupunkia.

Egyptissä on tehty paha isku moskeijaan. Egyptin televisio kertoi illalla, että hyökkäyksessä on kuollut ainakin 235 ihmistä. Kuolleita voi olla enemmän. Lisäksi ainakin 130 ihmistä on haavoittunut.

Hyökkäys tehtiin Siinailla, Arishin kaupungin lähellä Välimeren rannikolla. Hyökkäys tehtiin, kun moskeijassa oli perjantairukous. Perjantai on muslimien pyhäpäivä ja sen takia moskeijassa oli paljon ihmisiä.

Kerrotaan, että hyökkääjät räjäyttivät moskeijassa pommin. Lisäksi he ampuivat ihmisiä.

Siinailla on ollut viime aikoina paljon väkivaltaa. Yleensä hyökkäyksissä on surmattu sotilaita ja poliiseja.

Lastensuojelusta löytyi suuria ongelmia

Nukke
Viranomaiset ovat huolissan lastensuojelusta Suomessa. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Suomessa on vaikea saada hyviä työntekijöitä lastensuojeluun. Yle Uutiset teki lastensuojelusta kyselyn. Kyselyssä selvisi, että monissa kunnissa lastensuojelu on huonontunut, koska töihin ei saada päteviä työntekijöitä eli ammattilaisia.

Ammattilaisten löytäminen on asiantuntijoiden mukaan vaikeaa tosi monessa kunnassa. Työntekijöitä on niin vähän, että yksi työntekijä voi joutua hoitamaan 140 lapsen asioita. Kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi, monien asioiden hoitaminen on hidasta ja virheitä voi tulla paljon.

Joulukauppa alkoi Black Fridaylla

Mainos.
Black Friday on USA:sta Suomeen tullut vilkas ostospäivä. Kuva: Heli Kaski / Yle

Tänään on ollut kaupoissa Black Friday eli musta perjantai. Black Friday on kaupoille tärkeä ostospäivä. Black Friday on tullut Suomeen USA:sta. Kauppiaiden mukaan ihmiset alkavat tehdä jouluostoksia, kun Black Friday tulee.

Ennen sanottiin, että jouluostosten tekeminen alkaa joulukuun alussa. Silloin suomalaiset saavat valtiolta veronpalautuksia. Valtio maksaa ihmisille takaisin verorahaa, kun veroa on otettu palkasta liikaa. Se on veronpalautus.

Kaamos alkoi pohjoisessa

Utsjoen kirkkotuvat kylmänä talvi-iltana.
Kaamos on hämärä mutta ei pimeä. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pohjois-Lapissa Nuorgamissa on alkanut kaamos. Kaamos tarkoittaa, että aurinko ei nouse taivaalle. Päivä ei kuitenkaan ole aivan pimeä vaan hämärä. Taivaalla voi nähdä revontulia ja lumi tuo valoa luontoon.

Kaamosaika tulee joka vuosi Suomen pohjoisosiin. Maapallo on talvella kallistunut niin, että aurinko ei pääse paistamaaan pohjoisille alueille päivällä. Huomenna kaamos alkaa Utsjoella.

Kaamos on tosi voimakas juuri ennen joulua. Sitten päivä alkaa pidentyä ja valo lisääntyy koko Suomessa.

Korjattu viimeiseen lauseseen, että päivä alkaa pidentyä eikä lyhentyä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä