Perjantai 24.1.2020 (radio)


Suomessa ei koronavirusta

Ivalon terveyskeskus
Kiinalaisturistit menivät Ivalon terveyskeskukseen influenssaoireiden takia. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Suomesta ei ole löydetty koronavirusta. Näin sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Perjantaiaamuna kerrottiin, että 2 kiinalaisella turistilla on ehkä koronavirus. Turistit tutkittiin, mutta heillä ei ollut virusta.

Turistit ovat Suomen Lapissa, Ivalossa. He tulevat Wuhanista, josta uudenlainen virussairaus ehkä alkoi. Turistit menivät lääkäriin Lapissa, koska heillä oli influenssan oireita.

Koronavirus aiheuttaa samanlaisia oireita kuin influenssa tai keuhkokuume. Kiinassa melkein 30 ihmistä on kuollut koronavirukseen.

Viranomaiset sanovat, että suomalaisten ei tarvitse pelätä. Suomen terveydenhoitojärjestelmä on valmis toimimaan, jos koronavirusta löydetään Suomesta.

Saksassa ampumistapaus

Poliisit tutkivat rikospaikkaa Saksan Rot am Seessä.
Poliisit tutkivat rikospaikkaa Saksan Rot am Seessä perjantaina. Kuva: Sebastian Gollnow / AFP

Saksassa on ollut ampumistapaus. Ampuja tappoi monta ihmistä.

Ampumistapaus sattui Root am Seessä. Se on pieni kaupunki Etelä-Saksassa.

Ampujia oli vain yksi. Hän on Saksan kansalainen. Poliisi otti ampujan kiinni.

Ampumisen syy oli todennäköisesti henkilökohtainen. Kysymys oli ehkä ampujan ihmissuhteista.

Lapsilisiä ehkä nostetaan

5 päivän ikäinen tyttö imee rintaa imetystyynyn päällä.
Suomen hallitus on huolestunut, koska vauvoja syntyy tosi vähän. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Suomen hallitus aikoo ehkä nostaa lapsilisiä. Iltalehti kertoi asiasta perjantaina.

Lapsilisiä halutaan nostaa, koska Suomessa syntyy nyt tosi vähän lapsia.

Tilastokeskus on kertonut, että viime vuonna Suomessa syntyi noin 45 000 lasta. Viimeksi niin vähän lapsia syntyi noin 150 vuotta sitten. Viime vuonna ihmisiä kuoli enemmän kuin syntyi.

Hallitus haluaa, että lapsia syntyy enemmän. Siksi se ehkä aikoo nostaa lapsilisiä. Perheet ehkä hankkivat lisää lapsia, jos lapsilisät ovat suurempia.

Lumeton Etelä-Suomi

Lumikuvia Tampereen talvesta 2011
Tampereella oli näin paljon lunta tasan 9 vuotta sitten. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Etelä-Suomen talvi on nyt lumeton, eli lunta ei ole yhtään. Lumeton talvi ei ole tavallinen Suomessa.

Esimerkiksi 9 vuotta sitten eli vuonna 2011 lunta oli tammikuussa tosi paljon. Esimerkiksi Helsingissä, Turussa ja Tampereella lunta oli melkein puoli metriä. Lunta oli niin paljon, että kaupunkien katuja oli vaikea pitää auki.

Nyt lumeton talvi jatkuu Etelä-Suomessa. Sunnuntaina kyllä sataa, mutta sade on etelässä vettä tai räntää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä