Perjantai 2.4.2021 (radio)

Taiwanin historian pahin junaonnettomuus

Kiskoilta suistunut juna lähellä Hualienin kaupunkia Taiwanissa.
Kiskoilta suistunut juna lähellä Huealienin kaupunkia Taiwanissa. Kuva: Reuters-tv

Taiwanissa noin 50 ihmistä on kuollut junaonnettomuudessa. Turma tapahtui pääkaupunki Taipein ja Hualienin välillä.

Osa vaunuista juuttui tunneliin. Junassa oli melkein 500 matkustajaa.

Junaonnettomuus on Taiwainin historian pahin. Onnettomuus johtui ehkä lava-autosta, joka liukui radalle rakennustyömaalta.

Omaishoitovapaa tulee voimaan ehkä ensi vuonna

Mies saa sytostaattihoitoa Oulun yliopistollisessa sairaalassa.
Työnantaja on voinut tähänkin asti myöntää vapaata omaisen hoitoon. Nyt oikeus on kuitenkin tulossa lakiin. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Omaisen saattohoitoa varten voi ensi vuonna saada vapaata työstä.

Omainen voi ehkä olla pois työstä, jos hän osallistuu kuolemansairaan saattohoitoon. Lyhytaikaista vapaata voi saada myös, jos vie läheistä lääkäriin.

Uusi vapaa on yhteensä 5 päivää vuodessa. Vapaan ajalta ei saa palkkaa.

Uudistus tulee työsopimuslakiin. Tavoite on, että omaishoitovapaa tulee käyttöön ensi vuoden elokuussa.

Lentäjäkoulutus vähenee

Kaksi lentäjäksi opiskelevaa lentosimulaattorissa.
Kaksi lentäjäksi opiskelevaa lentokonesimulaattorissa. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Ammattilentäjiä koulutetaan aiempaa vähemmän Suomessa. Koulutuksen aloituspaikat supistuvat lähivuosien aikana.

Lentomatkustus elpyy hitaammin kuin on arveltu. Siksi uusia liikennelentäjiä palkataan vähemmän.

Suomessa voi kuitenkin olla lähivuosina edessä lentäjäpula, koska koulutus vähenee.

Suomessa on 1 400 liikennelentäjää. Heistä noin 70 prosenttia on lomautettu.

Nuorten miesten usko on yleisempää kuin aiemmin

Maalaus Jeesuksesta
Maalaus Jeesuksesta Iitin kirkossa. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Tänään on vietetty pitkäperjantaita.

Raamatun mukaan Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina. Kristuksen kuolinpäivä on kirkkovuoden ainoa surujuhla.

Liturginen väri esimerkiksi kirkon tekstiileissä on musta.

Tutkimus kertoo, että usko pääsiäisen kristilliseen sanomaan on lisääntynyt alle 30-vuotiailla miehillä.

Tulos oli tutkijoille yllätys.

Kun vuonna 2011 nuorista miehistä 14 prosenttia uskoi Jeesuksen ylösnousemukseen, toissa vuonna 30 prosenttia.

Vielä 2000-luvun alussa 62 prosenttia suomalaisista uskoi, että Jeesus nousi kuolleista. Vuonna 2019 siihen uskoi enää 32 prosenttia.

Erityisen kriittisiä ovat alle 30-vuotiaat naiset.

Perinteisesti naiset olleet uskonnollisempia kuin miehet, mutta nuorten kohdalla tilanne on kääntynyt toisin päin.

Pääsiäisen kristillinen merkitys -kysely
Kuva: Jyrki Lyytikkä/ Yle

Länsi-Euroopan ennätyslämpö hiipuu ensi viikolla

Kaksi nuorta hyppää satamalaiturilta meriveteen Kööpenhaminassa.
Tanskassa oli jo tiistaina hyvin lämmintä. Kuva: Liselotte Sabroe / AFP

Sää on ollut läntisessä Euroopassa tällä viikolla harvinaisen lämmin.

Pariisissa Ranskassa mitattiin keskiviikkona 25,6 astetta. Se on kaupungin mittaushistorian korkein lukema maaliskuussa.

Lämpötilat laskevat viikonlopun jälkeen Länsi-Euroopassa jopa 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä