Perjantai 24.4.2020 (radio)

Ihmiset karttavat turhaan lääkärintutkimuksia

Leikkaussalikyltti Taysilla.
Nyt ei kannata siirtää lääkäriaikaa. Siitä voi tulla iso ruuhka sitten, kun korona-aika on ohi. Kuva: Antti Eintola / Yle

Kiireetön sairauden hoito voi ruuhkaantua koronaepidemian jälkeen. Ihmiset peruvat tai siirtävät nyt itse lääkäriaikoja.

Osa ei tule hoitoon tai lääkäriin koska ei halua kuormittaa hoitojärjestelmää. Potilaskato on jo huomattu päivystyksissä eri puolilla maata.

Asiantuntijat sanovat, että tilanne on vakava. Jos pitkäaikaissairauksia ei seurata ja hoideta, potilaan tila voi huonontua. Tila voi olla hengenvaarallinen tai liitännäissairauksien riski kasvaa.

Lääkärien vahva viesti onkin tämä: kun asiantuntija arvioi, että hoitoon kutsutaan, silloin voi ja kannattaa tulla.

Sydänoireisten pitäisi heti hakeutua hoitoon

Sydäntutkimus
Potilas sydäntutkimuksessa- Kuva: Yle

Monet ihmiset saavat sydänoireita mutta välttelevät hoitoon hakeutumista koronapelon takia.

Sydänpotilaiden määrä hoidossa on laskenut noin puoleen normaalista.

Osa potilaista valitettavasti kuolee kotona tai sairaalassa sydäninfarktiin, koska hoitoon ei mennä tai mennään liian myöhään.

Asuntolainojen lyhennysvapaata haetaan paljon

Kynä ja asuntolainapaperit.
Koronan takia moni on lomautettu tai menettänyt työn. Siksi asuntolainaan haetaan vapaajaksoa. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Suuri määrä suomalaisia on hakenut pankista lyhennysvapaata asuntolainaan. Hakemuksia on tullut yhteensä noin 165 000.

Suurin osa on tullut henkilöasiakkailta. Yrityksiltä on tullut noin 20 000 hakemusta.

Hakemuksia on tullut monta kymmentä kertaa enemmän kuin ennen korona-aikaa.

Finanssiala ry kertoo, että suuri osa hakemuksista on jo käsitelty. Melkein kaikki vapaahakemukset on hyväksytty.

Poliisi tutkii väärennöstä turvapaikkahaussa
Yhtä epäiltyä esitettiin vangittavaksi Espoon käräjäoikeudessa perjantaina 24.4. Oikeudenkäynti käytiin etäyhteyden avulla. Kuvassa oikeuden puheenjohtaja Juha Lehto, etänä rikoskomisario Jan Aarnisalo KRP:stä, epäilty, tulkki ja asianajaja.
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus. Kuva: Katri Kirsi / Yle

Yle on saanut tietoja mahdollisesta väärennöksestä turvapaikanhaussa. Poliisi epäilee asiakirjan väärennöksestä naista, jonka isä haki Suomesta turvapaikkaa.

Irakilaismies haki turvapaikkaa, mutta hänet käännytettiin Irakiin. Sittemmin väitettiin, että mies murhattiin pian paluun jälkeen

Suomi sai tapauksesta langettavan päätöksen Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimessa. Keskusrikospoliisi tutkii tapausta, sillä mies voikin olla elossa.

Käräjäoikeus vangitsi tänään irakilaismiehen tyttären. Häntä epäillään törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennöksestä.

Varhaisperunan odotus on kevään merkki

Ilmakuva Tapio Pietilästä ajamassa traktoria perunapellolla.
Lämmin sää pani traktoreihin vauhtia myös hämäläisillä pelloilla. Räyskälässä istutettiin juhannukseksi valmistuvaa Jussi-perunaa. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Varhaisperuna on suomalaisille tärkeä kesän herkku. Esimerkiksi Hämeessä ensimmäisiä varhaisperunoita voi saada juhannuksena.

Peruna on nyt normaalissa kevätvauhdissa. Ensin oli lämmintä, ja sitten tuli takatalvi.

Kaikki maanviljelijät eivät istuta varhaisia perunalajikkeita. Silloin perunoita nostetaan yleensä vasta heinäkuun alkupuolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä