Perjantai 24.5.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Keitä Ylen toimittaja tapasi Isis-leirillä Syyriassa?

Oikea vastaus:

Hän tapasi suomalaisia naisia.

2.Mitä haastateltavat toivoivat?

Oikea vastaus:

Naiset sanoivat, että he haluavat palata Suomeen.

3.Miksi haastateltavat ovat Isis-leirillä?

Oikea vastaus:

He ovat Isis-terroristien perheitä.

4.Mitä mieltä asiasta on Suomen sisäministeri?

Oikea vastaus:

Sisäministeri sanoo, että Suomi ei auta Isis-naisia palaamaan Suomeen.

5.Mitä sisäministeri sanoo Isis-leirin suomalaisista lapsista?

Oikea vastaus:

Lapset voidaan ehkä tuoda Suomeen, jos se sopii myös lasten äideille.

6.Mitä Britannian pääministeri Theresa May on päättänyt?

Oikea vastaus:

Hän on päättänyt erota pääministerin työstä.

7.Miksi May päätti niin?

Oikea vastaus:

Hän on epäonnistunut brexitin hoitamisessa.

8.Miksi nuoret ovat osoittaneet mieltä?

Oikea vastaus:

Ilmastonmuutoksen takia.

9.Mitä nuoret haluavat?

Oikea vastaus:

He haluavat, että päättäjät tekevät enemmän työtä ilmastonmuutosta vastaan.

10.Minkä uuden palvelun Kela aloittaa?

Oikea vastaus:

Somalinkielisen puhelinpalvelun.

11.Milloin uusi palvelu alkaa?

Oikea vastaus:

10.6.

12.Minkä maan Suomen jääkiekkojoukkue voitti torstaina?

Oikea vastaus:

Suomi voitti Ruotsin.

13.Mitä tämä voitto käytännössä tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa, että Suomi pääsee mukaan mitalipeleihin.

14.Milloin tiedämme, mikä maa on jääkiekon maailmanmestari tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Sunnuntaina.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä