Perjantai 24.5.2019 (radio)


Isis-leirillä on suomalaisia

ISIS-leiriltä Syyriassa suomalaisnaisia.
Suomalaisia naisia Isis-leirillä Syyriassa. Kuva: Yle

Syyrialaisella Isis-leirillä on myös suomalaisia. Ylen toimittaja tapasi suomalaisia naisia Al-Holin leirillä.

Naiset kertoivat, että leirillä on 11 suomalaista naista ja 33 suomalaista lasta. Naiset sanoivat myös, että he haluavat palata Suomeen.

Al-Holin leirillä on yhteensä yli 70 000 ihmistä. Monet ovat Isis-terroristien perheenjäseniä. Perheet vietiin leirille, kun Isis-terroristit hävisivät taistelut.

Suomi ei auta Isis-naisia

Sisäministeri Kai Mykkänen
Suomen sisäministeri Kai Mykkänen. Kuva: Matti Myller / Yle

Suomen sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että Suomi ei auta Isis-naisia palaamaan Suomeen.

Mykkäsen mielestä pitää tutkia, ovatko naiset osallistuneet terrorismiin. Mykkänen toivoo, että naiset tuomitaan kansainvälisessä oikeudessa.

Suomi kuitenkin tutkii, miten se voi auttaa Isis-leirin suomalaisia lapsia. Lapset voidaan ehkä tuoda Suomeen, jos se sopii myös lasten äideille.

Britannian May eroaa

Theresa May
Britannian pääministeri Theresa May. Kuva: Tolga Akmen / AFP

Britannian pääministeri Theresa May eroaa. May lopettaa pääministerin tehtävät tänä kesänä.

May on epäonnistunut brexitin hoitamisessa. Parlamentti ei ole hyväksynyt Mayn suunnitelmaa siitä, miten Britannia eroaa Euroopan unionista.

Britit äänestivät EU-eron eli brexitin puolesta jo 3 vuotta sitten.

Nuoret vastustavat ilmastonmuutosta

Auringoksi pukeutunut mielenosoittaja.
Nuoret osoittivat mieltä myös Kölnissä, Saksassa. Kuva: Friedemann Vogel / EPA

Nuoret ovat osoittaneet mieltä ilmastonmuutoksen takia monissa maissa. Nuoret haluavat, että päättäjät tekevät enemmän työtä ilmastonmuutosta vastaan.

Mukana oli nuoria yli 100 maassa. Suomessa nuoret veivät ilmastoterveisiä poliitikoille, jotka neuvottelevat uudesta hallituksesta.

Kela palvelee somaliksi

Kela
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kela aloittaa puhelinpalvelun somalin kielellä. Somalinkielinen puhelinpalvelu alkaa kesäkuun 10. päivä.

Kela palvelee puhelimessa suomen ja ruotsin lisäksi jo venäjäksi, arabiaksi ja englanniksi.

Suomi pääsi mitalipeleihin

Harri Pesonen tekee maskia
Suomen ja Ruotsin pelissä oli vauhtia. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen jääkiekkojoukkue eli Leijonat on saanut tärkeän voiton. Leijonat voitti Ruotsin jääkiekon MM-kilpailuissa torstaina.

Voitto tarkoittaa, että Suomi pääsee mukaan mitalipeleihin. Mitalipeleissä on mukana 4 parasta maata.

Suomi pelaa lauantaina Venäjää vastaan. Jos Suomi voittaa, Leijonat pääsee loppuotteluun.

Sunnuntaina selviää, mikä maa on jääkiekon maailmanmestari tänä vuonna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä