Perjantai 24.6.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Vetäytyykö Ukraina Sjeverodonetskista?

Oikea vastaus:

Kyllä.

2.Kuka kertoo asiasta?

Oikea vastaus:

Luhanskin alueen kuvernööri.

3.Mitä apua USA antaa lisää Ukrainalle?

Oikea vastaus:

Aseapua. Esimerkiksi raketinheitinjärjestelmiä.

4.Mikä tarkoitus USA:n avulla on?

Oikea vastaus:

Että Ukraina voi paremmin estää Venäjän joukkojen etenemistä.

5.Milloin Afganistanissa oli maanjäristys?

Oikea vastaus:

Afganistanin itäosassa oli iso maanjäristys keskiviikkona.

6.Kuinka paljon rakennuksia tuhoutui?

Oikea vastaus:

Noin 10 000 rakennusta tuhoutui.

7.Mitä apua YK lähettää Afganistaniin?

Oikea vastaus:

Telttoja, ruokaa ja lääkintätarvikkeita.

8.Kuinka monen ihmisen hengen koronarokotteet pelastivat viime vuonna?

Oikea vastaus:

Lähes 20 miljoonan ihmisen hengen.

9.Kuinka monta maata oli mukana tutkimuksessa?

Oikea vastaus:

185 maata.

10.Milloin on juhannuspäivä?

Oikea vastaus:

Se on lauantaina.

11.Liputetaanko juhannuksena?

Oikea vastaus:

Kyllä.

12.Milloin lippu saa olla yön lipputangossa?

Oikea vastaus:

Vain juhannuksena lippu saa olla yön lipputangossa.

13.Millainen on juhannuksen lämpötila?

Oikea vastaus:

Koko Suomessa on tosi lämmin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä