Perjantai 24.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronavirustestaus

Koronavirusnäytteitä
Koronavirusnäytteitä. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Koronavirustestausten määrä on kasvanut kesän aikana.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen sanoo, että testausten määrä on kasvanut, koska liikkeellä on myös tavallista nuhakuumetta. Ihmiset, joilla on pienikin oire, haluavat kaiken varalta käydä koronavirustestissä.

Salmisen mielestä on hyvä, että ihmiset käyvät testeissä. Salminen sanoo, että etenkin jos ihmisen hajuaisti katoaa, hänen pitää mennä heti mennä koronatestiin.

Suomen koronatilanne

Laakson sairaalan koronaterveysasema Helsingissä.
Koronaviruksen testauspiste Laakson sairaalassa Helsingissä. Kuva: Janne Järvinen / Yle

Suomen koronavirustilanne on yhä rauhallinen.

Viime vuorokauden aikana Suomessa on todettu 8 uutta koronavirustartuntaa. Yhteensä tartuntoja on nyt 7380.

Suomessa on myös todettu yksi uusi kuolemantapaus, joka liittyy koronavirukseen. Koronavirukseen on nyt meillä kuollut yhteensä 329 ihmistä.

Huippuhyvä hillasato

Hilloja ämpärissä ja suolla Pudasjärvellä.
Hillasato on tänä vuonna huippuhyvä. Kuva: Jari Peltoperä / Yle

Tämän kesän hillasato on tosi hyvä.

Hilla on oranssi marja, joka kasvaa suolla. Se tunnetaan myös nimillä lakka ja suomuurain.

Hillaa on tänä vuonna tosi paljon. Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Rainer Peltola kertoo, että esimerkiksi Ranualla hillaa löytyy jopa 60 marjaa neliömetrillä. Hillasatoa pidetään tavallisesti jo erittäin runsaana, kun marjoja on 10 kappaletta neliömetrillä.

Hilloja on nyt paljon, koska kesän aikana on ollut sopivasti sadetta ja auringonpaistetta.

Tämä on ollut hyvä kesä metsämarjoille. Hillan lisäksi myös mustikasta ja puolukasta odotetaan hyvää satoa.

Bongaa lepakko

Luolassa makaava pohjanlepakko.
Pohjanlepakko on Suomen yleisin lepakkolaji. Kuva: Håkan Söderström / AOP

Tänään alkaa kansallinen lepakkobongaus. Bongaus kestää viikonlopun ajan.

Lepakkobongaus tarkoittaa sitä, että ihmiset eri puolilla maata bongaavat eli havainnoivat lepakoita. Havaintoja voi tehdä missä haluaa, esimerkiksi kesämökin pihassa, metsässä tai kaupungin puistossa.

Lepakoita havainnoidaan tunnin ajan. Havaintoja voi tehdä paljain silmin tai käyttää teknisiä apuvälineitä.

Suomen lepakkotieteellinen yhdistys toivoo, että ihmiset ilmoittavat lepakkohavainnot Suomen lajitietokeskukselle. Verkko-osoite on laji.fi.

Sää

Ihminen onkii.
Huomenna voi tulla sadetta tai sadekuuroja etenkin maan keskivaiheilla. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Lauantaina etelässä ja Pohjois-Lapissa voi olla aurinkoista. Muualla maassa voi tulla sadetta tai sadekuuroja.

Lämpötila on päivällä 15 ja 20 asteen välillä. Sateisilla alueilla on vähän viileämpää.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä