Perjantai 24.8.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä tapahtui liikenneonnettomuus?

Oikea vastaus:

Kuopiossa.

2.Kuoliko onnettomuudessa ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä. 4 ihmistä kuoli.

3.Mitä bussin kuljettaja sanoi poliisille?

Oikea vastaus:

Hän sanoi, että bussin jarrut eivät toimineet.

4.Mikä ministeri Jussi Niinistö on?

Oikea vastaus:

Hän on puolustusministeri.

5.Miksi hän moittii armeijaa?

Oikea vastaus:

Koska armeija alkaa tarjota sotilaille vain kasvisruokaa kahdesti viikossa.

6.Miksi sotilaille tarjotaan kasvisruokaa?

Oikea vastaus:

Koska se on terveellistä ihmiselle ja maapallon ilmastolle.

7.Paljonko presidentti Sauli Niinistö täyttää?

Oikea vastaus:

70 vuotta.

8.Kuinka suuri osa suomalaisista antaa hänelle arvosanan 8 tai enemmän?

Oikea vastaus:

Melkein 90 prosenttia.

9.Mikä on presidentin vauvan nimi?

Oikea vastaus:

Aaro.

10.Millä kielellä Espoo FM kertoo uutisia?

Oikea vastaus:

Arabian kielellä.

11.Kertooko Espoo FM uutisia Egypitistä?

Oikea vastaus:

Ei, se kertoo uutisia Suomesta.

12.Mihin kaupunkiin on perustettu uusi luonnonsuojelualue?

Oikea vastaus:

Hämeenlinnaan.

13.Kuka Jean Sibelius oli?

Oikea vastaus:

Hän oli säveltäjä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä