Perjantai 24.9.2021 (radio)


Etätyö loppuu

Lehtori Pentti Heikkinen pitämässä etäluentoa kotonaan.
Monet ovat tehneet työtä kotona koronan takia. Kuva: Matti Myller / Yle

Monet työntekijät voivat lopettaa etätyön pian. Ministeriöt ehdottavat, että etätyösuositus loppuu 3 viikon kuluttua.

Esimerkiksi monet toimistotyöntekijät ovat tehneet etätyötä kotona koronan takia jo kauan. Nyt ministeriöt ehdottavat, että työntekijät voivat palata työpaikoille lokakuun 15. päivä.

Etätyöt voidaan lopettaa tai etätöitä voidaan ainakin vähentää lokakuun puolivälissä koronarokotusten takia. Arvioidaan, että noin 80 prosenttia yli 12-vuotiaista suomalaisista on silloin saanut koronarokotukset.

Monilla aloilla etätyö ei ole mahdollista. Esimerkiksi kaupanalan ja rakennusalan työntekijät ovat jatkaneet töitä työpaikoilla koko korona-ajan.

Tietoa koronarokotuksista

Koronarokotus
Kuva: Antti Karhunen / Yle

Helsinki jakaa tietoa koronarokotuksista monella eri kielellä. Monikielisiä infopisteitä näkyy eri puolilla kaupunkia.

Lisäksi terveydenhoidon työntekijät vierailevat erikielisissä yhteisöissä kertomassa koronarokotuksista.

Mielenosoitus ensi viikolla

Elokapinan mielenosoitus Mannerheimintiellä
Elokapina on järjestänyt mielenosoituksia myös ennen. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Ympäristöliike Elokapina suunnittelee uutta mielenosoitusta. Elokapina aikoo sulkea Helsingin keskustan liikenteen ensi viikon puolivälissä.

Tarkoitus on, että liikenne on poikki 10 päivää. Näin Elokapina-liike aikoo protestoida Suomen ympäristöpolitiikkaa vastaan.

Elokapina vaatii, että hallitus ottaa ilmastonmuutoksen vakavasti. Elokapina-liikkeen mielestä Suomeen pitää julistaa ilmastohätätila.

Elokapina-liikkeellä oli samanlainen protesti kesällä. Liikkeen kannattajat istuivat Helsingissä kadulla ja pysäyttivät liikenteen.

Lisää kävelyä ja pyöräilyä

Pyöräilijä ajaa pyöräkaistalla Hallituskatua Oulussa.
Kuva: Antti Pylväs / Yle

Kävelyä ja pyöräilyä halutaan Suomessa lisätä.

Liikenneministeriön raportissa toivotaan, että kävely- ja pyörämatkat kasvavat 30 prosenttia noin 10 vuodessa.

Kävely ja pyöräily parantavat ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Myös ympäristölle on hyvä, että ihmiset autoilevat vähemmän.

Yksi keino lisätä pyöräilyä on tukea sähköpyörien ostamista, liikenneministeriön raportissa sanotaan.

Sää

sääkartta

Sadealue liikkuu Suomen yli.

Lauantaina vettä sataa vielä idässä ja pohjoisessa. Lännessä sää poutaantuu, eli sateet loppuvat päivän aikana.

Sunnuntai on sateeton lähes koko maassa.

Lämpötila on lauantaina noin 10 astetta. Sunnuntaina lämpötila on etelässä melkein 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä