Perjantai 25.11.2022 (radio)

Ukraina

Ihmiset jonottavat kantaen vesikanistereita.
Ihmiset jonottavat kantaen vesikanistereita. Kuvituskuva. Kuva: Roman Pilipey / EPA

Ukrainaan on avattu 4000 keskusta, joihin ihmiset voivat tulla kun kotona ei ole sähköä tai vettä. Näissä keskuksissa ihmiset voivat esimerkiksi juoda, lämmitellä ja käyttää internetiä. Keskukset ovat ilmaisia ja ne ovat aina auki. 

Venäjän pommitti Ukrainan voimalaitoksia keskiviikkona. Pommitukset katkaisivat sähkön ja veden miljoonilta ihmisiltä eri puolilla Ukrainaa. Puhelinyhteydet ja internetyhteydet ovat olleet poikki.

Pekingin koronarajoitukset

Ihmiset kiistelevät suojapukuun pukeutuneen koronatyöntekijän kanssa kadulla.
Peking kiristi koronarajoituksia. Kuva: Mark R. Cristino / EPA

Kiinan pääkaupungissa Pekingissä on tiukempia koronarajoituksia kuin aikaisemmin. 

Koulut ovat kiinni. Kaikkien ihmisten pitää käydä koronatestissä 2 päivän välein. Suuri osa kaupoista on kiinni.

Kiinassa on torstaina ja perjantaina kirjattu ennätysmäärä uusia koronatartuntoja.

Ihmisten auttaminen

En konduktör syns vid dörren till ett tåg vid Helsingfors centralstation.
VR:n juna. Kuvituskuva. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisi kertoo, että kukaan ihminen ei auttanut miestä, joka putosi junaraiteille lokakuussa Espoossa. Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti, kun juna törmäsi häneen. 

Poliisi kertoo, että paikalla oli noin 10 ihmistä. Kukaan ei soittanut edes apua paikalle.

Viranomainen muistuttaa, että ihmistä pitää aina auttaa, jos hänellä on hätä. Muuten voi saada sakot tai jopa vankeutta.

Alfa-TV

Alfa-tv:n mikrofoni.
Alfa-tv lopettaa toimintansa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomalainen televisiokanava Alfa-tv lopettaa toimintansa. Alfa-tv:n omistaa firma, jonka nimi on Brilliance Communications. Firman rahat ovat nyt loppu. 

Brilliance Communications teki viime vuonna yli 3 miljoonaa euroa tappiota. Firman liikevaihto oli 2 miljoonaa euroa.

Alfa-tv:llä on noin 30 työntekijää.

Uudet hyönteislajit

kärpänen
Kärpänen. Kuvituskuva. Kuva: Esben Bøggild

Lapista on löytynyt 8 uutta hyönteislajia. Uusista hyönteisistä 7 on kärpäsiä ja 1 on pistiäinen. Lajit löydettiin, kun Metsähallitus tutki Lapin hyönteisiä. 

Uusille hyönteislajeille annetaan nimi ehkä ensi vuoden aikana.

Sää

henkilöauto ajaa lumisessa säässä maantiellä lokakuussa 2022 Rovaniemellä
Talvinen tie Rovaniemellä. Kuvituskuva. Kuva: Elina Ervasti / Yle

Vielä sääennuste. Lauantai on pilvinen ja enimmäkseen poutainen. Lunta sataa etelässä. Kylmintä on idässä, jossa lämpötila on noin -7 astetta. Lämpimintä on lounaassa, jossa lämpötila voi olla vähän plussan puolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä