Perjantai 25.3.2016 (radio)

Belgian poliisi etsii terroristeja

Poliisit partioivat Schaerbeekin kaupunginosassa Brysselissä.
Poliisit kävelevät Schaerbeekin kaupunginosassa Brysselissä. Kuva: Olivier Hoslet / EPA

Belgiassa Brysselissä kuului perjantaina päivällä räjähdyksiä, kun poliisi etsi siellä terroristeja. Poliisi otti kiinni yhden miehen.

Belgian media kertoi, että poliisi teki ison ratsian Brysselin Schaerbeekin kaupunginosaan.

Schaerbeek on juuri se kaupunginosa, josta kolme terroristia lähti tiistaina Brysselin lentokentälle pommikassit mukanaan.

Terroristit muuttivat ehkä suunnitelmia

Poliisit vartiovat Brysselin kansainvälisen lentoaseman sisäänkäyntiä torstaina 24. maaliskuuta.
Poliiseja Brysselin lentokentän portilla. Kuva: Laurent Dubrule / EPA

Belgian poliisi uskoo, että terroristit suunnittelivat Brysseliin samanlaista hyökkäystä kuin Pariisissa tehtiin marraskuussa.

Poliisin arvioista kertoo Belgian yleisradio. Se kertoo, että terroristit aikoivat hyökätä esimerkiksi konekivääreillä. Poliisi uskoo, että terroristit muuttivat suunnitelmia, koska poliisi pääsi heidän jäljilleen. 

Poliisi pidätti viime yönä Belgiassa 7 ihmistä, joita epäillään terrori-iskujen suunnittelusta. Brysselin iskuissa tiistaina kuoli 31 ihmistä.

RKP:lle uusi puheenjohtaja 

Carl Haglund
Carl Haglund. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Ruotsalaisen kansanpuolueen eli RKP:n puheenjohtaja vaihtuu.

Carl Haglund ei halua enää olla puheenjohtaja. Haglund sanoi, että politiikka ei enää kiinnosta häntä kovin paljoa. Hän sanoi esimerkiksi, että hallitukset eivät nykyisin osaa tehdä päätöksiä.

Haglund sanoi myös, että hän haluaa olla enemmän kotona lastensa kanssa.  

Via Crucis nähdään Helsingissä

via crucis 2013
Via Crucis Helsingissä vuonna 2013. Kuva: Yle

Helsingin kaduilla nähdään perjantai-iltana taas näytelmä Via Crucis - Ristin tie.

Se on uskonnollinen pääsiäisnäytelmä, joka kertoo Jeesuksen viimeisestä päivästä. Näyttelijät kulkevat ulkona paikasta toiseen ja yleisö seuraa heitä. Näytelmä loppuu Helsingin tuomiokirkon portailla, missä Jeesus naulitaan ristille.

Viime vuonna näytelmän näki Helsingissä noin 15 000 ihmistä. Via Crucis -näytelmiä esitetään myös ainakin Porvoossa ja Lappeenrannassa.

Rolling Stones Havannassa

Rolling Stonesin jäsenet Mick Jagger (vas.), Charlie Watts, Keith Richards ja Ronnie Wood saapuivat Havannaan, Kuubaan torstaina 24. maaliskuuta.
The Rolling Stones saapui Havannaan. Kuva: Alejandro Ernesto / EPA

Rockyhtye Rolling Stones esiintyy Kuubassa.

Rolling Stonesin musiikki oli kielletty Kuubassa 1980-luvulle asti. Kuuban kommunistijohtajat sanoivat, että rock-musiikilla yritettiin kaataa kommunismia. 

Rolling Stones -yhtye tuli Kuuban pääkaupunkiin Havannaan torstaina. Yhtye sanoi, että se on esiintynyt monessa erikoisessa paikassa, mutta Havannan konsertti on erityisen tärkeä. The Rolling Stones on tehnyt musiikkia yli 50 vuotta.

Viikon alussa Kuubassa vieraili Yhdysvaltain presidentti Barack Obama.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä