Perjantai 25.9.2020 (radio)


Koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL seuraa Suomen koronatartuntoja. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Aluksi tietoa koronatartunnoista.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi perjantaina, että Suomessa on 105 uutta koronatartuntaa.

Suomesta on löydetty tänä vuonna yhteensä noin 9500 koronatartuntaa.

Uusia koronakuolemia Suomessa ei ole. Koronavirus on tappanut Suomessa tähän mennessä 343 ihmistä.

Koronavirus Uudellamaalla

Markku Mäkijärvi, johtajaylilääkäri, HUS
Markku Mäkijärvi on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Koronavirus leviää nopeasti Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kehottaa ihmisiä käyttämään kasvomaskia. Kasvomaski on hyvä aina, kun turvavälejä ei voi pitää, esimerkiksi busseissa ja kaupoissa.

Mäkijärvi toivoo myös, että ihmiset eivät järjestä isoja yksityistilaisuuksia. On hyvä, jos vieraita on alle 20.

Kasvomaskit opiskelijoille

Emmi Tenkula käytti kasvomaskia bussissa ensimmäisenä suosituspäivänä 14. elokuuta.
Kasvomaski on nyt tarpeellinen. Kuva: Miikka Varila / Yle

Kasvomaskeja suositellaan monille toiseen asteen opiskelijoille.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee kasvomaskeja opiskelijoille alueilla, joissa koronatartuntojen määrä kasvaa nopeasti.

Esimerkiksi Hämeen ammattikorkeakoulu päätti perjantaina, että koulussa käytetään maskeja. Koulussa tehdään vain esimerkiksi pienryhmätöitä, muu opetus on etäopetusta. Hämeen ammattikorkeakoululla on kampukset Hämeenlinnassa ja Riihimäellä.

Ylen nettisivuilla on tietopaketti opiskelijoille siitä, miten kasvomaskia käytetään koulussa. Tietopaketti löytyy osoitteesta yle.fi.

Kasvomaskin käyttö oppilaitoksissa

Instagram-tähti

Joalin Loukamaan henkilökuva.
Joalin Loukamaa. Kuva: Nella Nuora / Yle

Instagramin suosituin suomalainen on Joalin Loukamaa. Hänellä on melkein 3 miljoonaa seuraajaa.

Loukamaa on 19-vuotias, ja hän on asunut suurimman osan elämästä Meksikossa.

Loukamaa on laulaja, tanssija ja malli. Hän on kuuluisan Now United -bändin jäsen.

Loukamaasta voi lukea lisää Ylen nettisivuilla osoitteessa yle.fi.

Joalin Loukamaa

Viikonlopun sää

Ruskaa Kaamasen kylässä.
Kuva: Vesa Toppari / Yle

Viikonlopun sää on lämmin. Etelä-Suomessa lämpötila on noin 20 astetta.

Oulun korkeudella sataa viikonloppuna vettä ja lämpötila on noin 15 astetta.

Pohjoisempana Lapissa on poutaa, eli vettä ei sada. Lapin lämpötila on alle 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä