Perjantai 26.11.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko sairaaloissa jo niin paljon koronapotilaita, että pitää olla huolissaan?

Oikea vastaus:

Kyllä. Potilaiden määrä on noussut huolestuttavasti.

2.Mitä tapahtuu, jos tehohoitopotilaiden määrä nousee yli 50?

Oikea vastaus:

Silloin pitää perua kiireettömiä leikkauksia, jotta henkilökuntaa riittää tehohoitoon.

3.Missä päin maata tehohoitopotilaita on eniten?

Oikea vastaus:

Etelä-Suomessa. Esimerkiksi Helsingin, Lahden ja Turun seudulla.

4.Todettiinko tänään paljon uusia koronatartuntoja?

Oikea vastaus:

Kyllä. Tartuntoja todettiin yli 1400 ja se on uusi ennätys yhdessä vuorokaudessa.

5.Missä päin tartuntoja oli eniten?

Oikea vastaus:

Helsingin ja Oulun seudulla.

6.Millaisia ravintoloita uudet rajoitukset koskevat?

Oikea vastaus:

Ravintoloita, jotka myyvät alkoholia.

7.Voiko rajoituksista jotenkin vapautua?

Oikea vastaus:

Niistä voi vapautua, jos vaatii kaikilta asiakkailta koronapassin.

8.Mitä eteläisestä Afrikasta on löydetty?

Oikea vastaus:

Uudenlainen muunnos koronaviruksesta.

9.Onko se vaarallisempi kuin aiemmat virusmuunnokset?

Oikea vastaus:

Sitä ei vielä tiedetä. Tutkijat kuitenkin pelkäävät, että se voi olla hyvin tarttuva.

10.Suojaako koronarokotus uudelta virusmuunnokselta?

Oikea vastaus:

Sitäkään ei vielä tiedetä. Biontech tutkii parhaillaan, miten hyvin sen rokote suojaa uutta virusmuunnosta vastaan.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä