Perjantai 26.11.2021 (radio)

Tehohoito

Sairaanhoitaja Jenna Muurama työskentelee teho-osastolla
Teho-osaston sairaanhoitaja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa lokakuussa. Kuva: Arash Matin / Yle

Koronapotilaiden määrä sairaaloiden tehohoidossa on noussut huolestuttavasti. Koko maassa on tänään tehohoidossa 44 koronapotilasta.

50 tehohoitopotilasta on pidetty rajana, jonka jälkeen esimerkiksi leikkauksia pitää perua. Kiireettömiä leikkauksia pitää perua, jotta henkilökuntaa riittää tehohoitoon.

Tehohoidon professori Matti Reinikainen sanoo, että tilanne on helpompi, jos tehohoitopotilaat ovat tasaisesti eri puolilla maata. Nyt suuri osa on Etelä-Suomen sairaaloissa.

Tehohoitopotilaita on nyt paljon esimerkiksi Helsingin, Lahden ja Turun seudulla.

Koronaluvut

Koronaviruksen kotitestipaketteja apteekin hyllyssä.
Koronan kotitestejä apteekin hyllyssä. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Suomessa on tänään todettu ennätysmäärä uusia koronavirustartuntoja vuorokaudessa. Tartuntoja on todettu yli 1400.

Eniten tartuntoja todettiin Helsingin ja Oulun seudulla.

Sairaaloissa on 336 koronapotilasta eli 30 enemmän kuin eilen.

Uusia kuolemantapauksia on todettu 7.

Ravintoloiden koronarajoitukset

Tarjoilija tarkistaa asiakkaan koronapassia One Pint Pubin baaritiskillä Ruoholahdessa, Helsingissä.
Ravintolat voivat vapautua rajoituksista, jos ne ottavat käyttöön koronapassin. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus on vahvistanut uudet ravintolarajoitukset pahimmille korona-alueille.

Uudet rajoitukset koskevat ravintoloita, jotka myyvät alkoholia. Alkoholin myynti pitää lopettaa iltapäivällä kello 17.

Ravintolat voivat vapautua rajoituksista, jos ne vaativat kaikilta asiakkailta koronapassin.

Rajoitukset tulevat voimaan sunnuntaina.

Uusi virusmuunnos

Biontechin koronarokotepulloja pöydällä.
Vielä ei tiedetä, miten hyvin nykyiset koronarokotteet antavat suojaa uutta virusmuunnosta vastaan. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Eteläisestä Afrikasta on löydetty uudenlainen muunnos koronaviruksesta.

Tutkijat sanovat, että vielä ei tiedetä, miten vaarallinen uusi virusmuunnos on. Siinä on kuitenkin havaittu paljon mutaatioita eli muutoksia, ja sen takia tutkijat pelkäävät, että virus voi olla hyvin tarttuva.

Uutta virusmuunnosta on löydetty Afrikan maiden lisäksi ainakin Hongkongista ja Israelista. Myös Belgiassa on löydetty uutta virusmuunnosta yhdeltä potilaalta.

Lääkefirma Biontech kertoo, että se tutkii kiireesti, kuinka hyvin sen rokote suojaa uudelta virusmuunnokselta. Biontech kertoo, että tutkimustuloksia saadaan parissa viikossa.

Lauantain sää

Lauantain sääkartta
Kuva: Yle

Huomenna pilvisyys vaihtelee. Monin paikoin on aurinkoista, Länsirannikolla voi sataa vähän lunta.

Pakkasta on koko maassa. Etelässä pakkasta on pari astetta, pohjoisessa jopa kaksikymmentä astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä