Perjantai 26.2.2021 (radio)


Suomen koronaluvut

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsingissä.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Koronatartuntojen määrä kasvaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi perjantaina, että Suomessa on 720 uutta koronatartuntaa. Luku on suurempi kuin koskaan ennen yhdessä päivässä.

Yli 50 prosenttia uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi perjantaina myös 2 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 742 ihmistä koronan takia.

Helsingin seudun koronarajoitukset

Ihmiset punnertavat salilla.
Myös isot yksityiset liikuntatilat suljetaan. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Helsingin seudulle tulee ensi viikolla uusia koronarajoituksia.

Esimerkiksi yksityiset kuntosalit ja muut liikuntatilat suljetaan. Myös kylpylät ja uimahallit suljetaan. Tilat pysyvät kiinni 2 viikkoa.

Määräys ei koske tiloja, joissa on enintään 10 ihmistä.

Nuorten koronarajoitukset

Yläkoululaisia istumassa penkillä
Yläkoulujen oppilaat joutuvat etäopetukseen maaliskuussa. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että lasten ja nuorten koronarajoitukset kestävät vain vähän aikaa. Marin kertoi asiasta Ylen haastattelussa perjantaina.

Hallitus päätti torstaina, että Suomessa on maaliskuussa 3 viikon sulkutila. Sen aikana esimerkiksi yläkoululaiset siirtyvät etäopetukseen.

Hallituksen tavoite kuitenkin on, että lasten ja nuorten koronarajoitukset loppuvat sulkutilan jälkeen.

Esimerkiksi yläkoululaiset saavat taas lähiopetusta koulussa, kun sulkutila on ohi maaliskuun lopussa.

Sähköautojen suosio

Sähköauto latauksessa omakotitalon autokatoksessa.
Suomessa on noin 10 000 sähköautoa. Kuva: Petteri Juuti / Yle

Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa. Viime vuonna sähköautojen määrä kaksinkertaistui.

Vuoden 2019 lopussa Suomessa oli noin 5000 sähköautoa. Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli jo melkein 10 000 sähköautoa.

Herolalle hopeaa

Ilkka Herola
Ilkka Herola sai MM-hopeaa. Kuva: Matthias Hangst/Getty Images

Suomi on saanut hopeamitalin hiihdon MM-kilpailuissa Saksassa.

Ilkka Herola oli toiseksi paras yhdistetyn normaalimatkan kilpailussa. Yhdistetyn kilpailussa on mäkihyppyosuus ja hiihto-osuus.

Herola oli mäkihyppyosuuden jälkeen sijalla 13, mutta hän nousi hiihto-osuudella kamppailemaan mitaleista.

Herola sai siis hopeaa. Maailmanmestaruuskilpailujen kulta ja pronssi menivät Norjaan.

Lauantain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Lauantai on poutainen ja aurinkoinen koko maassa.

Pohjoisesta virtaa kylmempää ilmaa. Pohjoisessa on päivällä pikkupakkasta, muualla lämpöasteita on 1 ja 4 asteen vällillä.

Sunnuntaiyönä sataa vähän lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä