Perjantai 26.3.2021 (radio)

Eduskunta keskustelee liikkumisrajoituksista

Eduskunnan kyselytunti 18.2.2021
Eduskunnan istuntosali. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Eduskunta on aloittanut keskustelun liikkumisrajoituksista.

Hallitus antoi eilen eduskunnalle ehdotuksen liikkumisrajoituksista. Jos laki hyväksytään, ihmisten liikkumista rajoitetaan Helsingin seudulla ja Turussa.

Lain käsittely kestää useita päiviä. Liikkumisrajoitukset voidaan ehkä ottaa käyttöön pääsiäisen jälkeen.

Stockmann valmistautuu liikkumisrajoituksiin


Kuvassa on Stockmannin myymälä Helsingin Aleksanterinkadun ja Mannerheimintien kulmassa.
Stockmannin tavaratalo Helsingissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Tavaratalofirma Stockmann aloittaa yt-neuvottelut. Ne koskevat 1 200 työntekijää.
Stockmann valmistautuu liikkumisrajoituksiin.

Jos liikkumisrajoitukset alkavat, tavarataloissa ei käy asiakkaita. Silloin Stockmannin voi lomauttaa henkilökuntaa.

Stockmannin voi myös sulkea tavarataloja, jos liikkumisrajoitukset alkavat.

Etätyö vähentää päästöjä

Kuvassa on lähes tyhjä moottoritie.
Liikenne on vähentynyt, koska ihmiset ovat paljon etätöissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Etätyö on lisääntynyt paljon koronatilanteen takia. Se voi olla hyvä asia ilmastopäästöille. Ihmiset tekevät ehkä paljon etätöitä myös koronatilanteen jälkeen.

Turun yliopistossa on tehty asiasta tutkimus. Korona-aikana työmatkaliikenne on vähentynyt 13 prosenttia. Kaikki henkilöautoliikenne on vähentynyt 6-8 prosenttia.

Ilmastoasiantuntija, professori Markku Ollikainen sanoo, että vähennys on paljon. Autoilun väheneminen näin paljon, vähentää paljon ilmastopäästöjä.

Lasten univaikeudet lisääntyneet

Pikkupoika pelaa Pokemon Gota.
Pitkä ruutuaika, esimerkiksi pelaaminen, voi huonontaa nukkumista. Kuva: Heli Kaski / Yle

Lasten ja nuorten univaikeudet ovat lisääntyneet. Monet lapset ja nuoret nukkuvat liian vähän.
Koulussa oppilaat ovat väsyneitä ja he eivät jaksa opiskella tai keskittyä opetukseen.

Alakouluikäisillä lapsilla nukkumista häiritsee ruutuaika, esimerkiksi pelaaminen puhelimella tai ohjelmien katselu. Yläkoululaisilla nukkumista häiritsee myös stressi.

Asiantuntijat sanovat, että lapsilla on hyvä olla säännöllinen rytmi ja nukkumaanmenoaika. Ruutuaikaa pitää vähentää ja liikuntaa lisätä.

Muuttolinnut saapuvat

Töyhtöhyyppä hangella
Töyhtöhyyppä. Kuva: Mikko Rötkö

Lintujen kevätmuutto on alkanut. Lintujärjestö Birdlife kertoo, että linnut ovat aloittaneet kevätmuuton tänä vuonna tavallista aikaisemmin.

Jo helmikuun ja maaliskuun vaihteessa Suomeen tuli paljon esimerkiksi töyhtöhyyppiä ja kiuruja.

Sisämaahan muuttolintuja ei vielä ole tullut paljon, koska sisämaassa on lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä