Perjantai 26.4.2019 (radio)

Kemi saa biotuotetehtaan

Metsä Group Biotuotetehdas.
Metsä Groupilla on iso biotuotetehdas myös Äänekoskella. Kuva: Metsä Group

Metsäfirma Metsä Group aikoo rakentaa Kemiin uuden biotuotetehtaan. Metsä Group kertoo, että se investoi uuteen tehtaaseen 1,5 miljardia euroa. 

Uusi tehdas työllistää 250 ihmistä. Uusi tehdas voi tuottaa 1,5 miljoonaa tonnia sellua ja muita biotuotteita vuodessa.

Metsä Group aikoo myös rakentaa uuden sahan Raumalle. Uusi saha työllistää sata ihmistä. 

Lopullinen rakentamispäätös tehdään ensi vuoden kesällä.

Hallitustunnustelut alkoivat

Antti Rinne ja Antti Lindtman
Antti Rinne valittiin hallitustunnustelijaksi. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Hallitusneuvottelut ovat alkamassa. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne valittiin tänään hallitustunnustelijaksi.

Rinne antoi aluksi muille puolueille listan kysymyksiä. Kysymykset koskevat esimerkiksi koulutusta ja ilmastonmuutosta. Kysymysten avulla Rinne haluaa selvittää, miltä puolueilta yhteistyö ehkä onnistuu parhaiten.

Rinteen tavoite on, että hallitus on koottu toukokuun loppuun mennessä.

Lentäjien lakko peruu SAS:n lentoja

Matkustaja lentokentällä.
SAS perui tänään yli 600 lentoa. Kuva: Mikael Fritzon / EPA

Pohjoismaisen lentoyhtiön SAS:n lakko voi jatkua sunnuntaihin asti.

Noin 1500 SAS:n lentäjää Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ovat lakossa. Lentäjillä ja työnantajalla on kiistaa palkankorotuksista.

Tänään perjantaina SAS perui lakon takia yli 600 lentoa. SAS sanoo, että jos lakko kestää sunnuntaihin asti, se vaikuttaa jopa 170 000 matkustajan lentoihin.

HSL:n lippuhinnoittelu muuttuu

HSL vyöhykemalli
HSL:n uudistuksessa Helsingin seutu jaetaan 4 vyöhykkeeseen. Kuva: HSL

Helsingin seudun joukkoliikenteen lippuhinnat muuttuvat huomenna.

HSL ottaa käyttöön uudet hintavyöhykkeet. Uusia vyöhykkeitä on 4. Matkan hinta riippuu siitä, kuinka pitkä matka on Helsingin keskustaan.

Muutoksen takia HSL:n tietokonejärjestelmät pitää päivittää. Sen takia huomenna ei voi ladata matkakortteja. Lisäksi osa automaateista ja myyntipisteistä ei pysty myymään lippuja huomenna.

HSL:n liikennevälineissä tehdään keskimäärin yli miljoona matkaa päivässä.

Tommi Korpela palkittiin Moskovassa

Tommi Korpelan esittämä Eero Kaila ei saa aikaiseksi.
Tyhjiö-elokuvassa Tommi Korpela esittää kirjailija Eero Kailaa, jonka elämä on solmussa Kuva: Peter Flinckenberg / Bufo

Näyttelijä Tommi Korpela on palkittu Moskovan elokuvajuhlilla. Korpela palkittiin parhaasta miespääosasta.

Korpela sai palkinnon ohjaaja Aleksi Salmenperän elokuvasta Tyhjiö. Korpela esittää elokuvassa kirjailijaa, jonka ura ja parisuhde ovat solmussa.

Suomessa Tyhjiö -elokuva voitti maaliskuussa yhteensä 4 Jussi-palkintoa. Tyhjiö sai esimerkiksi vuoden parhaan elokuvan Jussin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä