Perjantai 26.5.2017 (radio)

17 prosenttia Suomessa asuvista on köyhyysuhan alla

Leipäjono.
Köyhyys näkyy esimerkiksi ruokajonoissa. Kuva: Jussi Laine / Yle

Suomessa noin kuudesosa ihmisistä elää köyhyysuhan tai syrjäytymisuhan alla. EU:n tilasto kertoo, että vuonna 2014 uhan alla oli Suomessa noin 900 000 ihmistä eli 17 prosenttia väestöstä.

Suomessa osuus on alempi kuin Euroopan Unionin keskiarvo.

Koko Euroopassa köyhyys- tai syrjäytymisriski oli suurin Makedoniassa, Serbiassa, Romaniassa ja Bulgariassa.

Turvapaikanhakijoita on töissä ilman palkkaa

Työkokeilu määritellään sopimuksessa vastaanottokeskuksen
Eetelä-Suomen aluehallintovirasto löysi turvapaikanhakijolita sopimuksia, joissa kerrottiin palkattomasta työkokeilusta.

Turvapaikanhakijoita on alettu käyttää hyväksi ilmaisena työvoimana.

Aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuksia ja löytänyt työpaikkoja, joissa turvapaikanhakijat ovat töissä ilman palkkaa. Työ on voinut kestää monta kuukautta. Viranomaiset sanovat, että tapaukset ehkä kertovat laajasta hyväksikäytöstä.

Tarkastaja Katja-Pia Jenu huomasi ravintolassa Lahdessa, että kaikki työntekijät olivat vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoita. He olivat syksystä lähtien tehneet ravintolassa töitä ilman palkkaa.

Asuntojen hinnat nousevat maltillisesti

Asunnon pohjapiirros asuntonäytössä.
Asuntojen hintojen nousu on nyt maltillista. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna keskimäärin 1,5 prosenttia. Pääkaupungissa nousua on noin 3 prosenttia.

Hypoteekkiyhdistys kertoo, että hinnat nousevat maltillisesti, koska uusia asuntoja tulee lisää.

Kova kysyntä näkyy kuitenkin siinä, että kasvukeskuksissa hinnoista ei enää voi tinkiä yhtä paljon kuin ennen.

Terroritutkimukset jatkuvat Britanniassa

Poliisi on jatkanut Manchesterin iskuun liittyviä etsintöjä.
Poliisi on jatkanut Manchesterin iskuun liittyviä etsintöjä. Kuva: Dave Warren / AOP

Britanniassa poliisi on tehnyt Manchesterissa uuden pidätyksen maanantaisen terrori-iskun takia. Poliisi on pidättänyt tutkinnassa nyt yhteensä 10 ihmistä.

Poliisin pommiryhmä on tutkinut rakennusta Manchesterin lähellä Wiganin kaupungissa. Läheiset asuinrakennukset evakuoitiin, mutta myöhemmin asukkaat saivat palata kotiin.

Britannia on vahvistanut turvatoimia junissa terroriuhkan takia.

Nyt on hyvin kuivaa

Varoituskartta 26. toukokuuta.
Vain maan koilliskulmalla ei ole metsäpalovaroitusta. Kuva: Yle

Lähes koko maassa on nyt hyvin kuivaa. Ilmatieteen laitos kertoo, että varoitus metsäpaloista ja ruohikkopaloista on voimassa lähes koko maassa.

Metsäpalovaroituksen aikana avotulen teko on kielletty. Pelastuslaitos sanoo, että risuja ja roskia ei saa polttaa, ennen kuin kuivuus loppuu. Esimerkiksi Pirkanmaalla on palanut metsää tai maastoa joka päivä.

Maan etelä- ja keskiosissa sekä Lapissa on satanut tässä kuussa poikkeuksellisen vähän. Lapissa lumi on jo sulanut aurinkoisilta paikoilta. Lumen alta on paljastunut kuivaa ruohikkoa, joka syttyy herkästi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä