Perjantai 26.6.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Eduskunta äänesti Mäenpäästä

Kansanedustaja Juha Mäenpää (ps.) eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 24. kesäkuuta.
Kansanedustaja Juha Mäenpää eduskunnassa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eduskunnassa eli Suomen parlamentissa on ollut epätavallinen äänestys. Kansanedustajat äänestivät siitä, voidaanko yhtä kansanedustajista syyttää oikeudessa.

Äänestys koski kansanedustaja Juha Mäenpäätä. Mäenpää käytti monien mielestä rasistista kieltä eduskunnassa, kun hän vertasi turvapaikanhakijoita vieraslajeihin. Vieraslaji on kasvi tai eläin, joka ei kuulu Suomeen.

Eduskunnan äänestyksessä päätettiin, että Mäenpäätä ei syytetä oikeudessa rasistisen puheen takia. Kansanedustajaa voidaan syyttää oikeudessa vain, jos suurin osa kansanedustajista antaa siihen luvan. Esimerkiksi perussuomalaisten kansanedustajat äänestivät lupaa vastaan. Myös Juha Mäenpää itse on perussuomalainen.

Uudet koronatartunnat

Hengityssuojainta käyttävä nainen matkustaa bussilla Helsingissä.
Suomalaiset ovat varoneet koronatartuntaa. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomessa on 19 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on raportoinut yhteensä noin 7200 koronatartuntaa.

THL kertoi perjantaina myös 1 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on nyt kuollut yhteensä 328 ihmistä koronaviruksen takia.

Lapsilla vähän koronakuolemia

lapsia koulun pihalla
Lapsia korona-aikana Roomassa, Italiassa. Kuva: Alberto Pizzoli / AFP

Lapset eivät usein kuole koronaviruksen takia. Uusi eurooppalainen tutkimus kertoo, että lasten koronakuolemia on tosi vähän.

Tutkimuksessa oli mukana 600 lasta, joilla oli koronatartunta. Vain 4 lapsista kuoli tautiin, jonka syy oli koronavirus.

Suurin osa lapsista sai koronaviruksesta vain lieviä oireita. 10 prosenttia lapsista tarvitsi tehohoitoa koronaviruksen takia.

Mansikat kypsyvät

Ukranalaiset mansikanpoimijat Holopaisen Tilalla Lemillä 2019
Mansikanpoimijoilla on nyt paljon työtä. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Mansikat kypsyvät nyt nopeasti. Syynä on kuuma sää.

Mansikanviljelijät pelkäävät, että mansikat kypsyvät jopa liian nopeasti. Kaikkia mansikoita ei ehkä ehditä poimia ajoissa. Mansikat ovat hyviä, jos ne poimitaan heti, kun ne ovat kypsiä.

Monilla mansikkatiloilla on liian vähän poimijoita. Monet poimijat tulevat ulkomailta, mutta koronarajoitusten takia poimijoita on tullut tänä kesänä vähemmän kuin tavallisesti.

Sää viilenee vähän

Sääkartta
Lämpötila laskee, mutta viikonloppu on vielä lämmin. Kuva: Anniina Valtonen

Viikonloppuna sää vähän viilenee.

Pohjois-Suomessa lämpötila laskee jo lauantaina, mutta Etelä-Suomessa voi olla lauantaina vielä jopa 30 astetta lämmintä.

Sunnuntaina sää viilenee vähän myös etelässä, ja lämpötila on 20 ja 25 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä